<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Polestar sikter mot børs for å vokse raskt: – Den milliarden kommer virkelig godt med

Polestar-sjef Thomas Ingenlath lover å holde en litt annen profil enn sin amerikanske konkurrent når han snart inntar Nasdaq-børsen.

Publisert 28. sep. 2021
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 588 ord

– Samtidig som vi er konkurrenter er karakteren til våre to merkevarer veldig forskjellig. Vi er et bilmerke med emosjonelle produkter, ikke eksentriske konsernsjefer, sier Thomas Ingenlath.

I et intervju med Finansavisen TV utdyper toppsjefen i svensk-kinesiske Polestar hva slags profil selskapet vil ha sammenlignet med Tesla.

Den amerikanske konkurrenten har vært på børs lenge og aksjen har fattet interessen til både profesjonelle og hobbyinvestorer, samt kunder – som enten satser på at aksjen skal stige eller falle. 

Selskapet er kanskje aller mest kjent for gründer og konsernsjef Elon Musks mange kommentarer og utspill på Twitter og andre kanaler.

Polestar er for mange kjent som selskapet som ble spunnet ut fra Volvo i 2017. Først kom plugin-hybriden Polestar 1, deretter fulgte den helelektriske Polestar 2 etter – en elbil som har blitt svært populær her til lands.

Det er kinesiske Geely og Volvo som er største aksjonærer i Polestar per i dag. Geely eier også Volvo, som også er en potensiell børskandidat fremover.

Norsk favorittmerke børsnoteres på Nasdaq

Får inn nesten ni milliarder kroner

Mandag annonserte Polestar at de ved å slå seg sammen med et skallselskap (SPAC på bransjespråket) tilhørende amerikanske Guggenheim Capital og Gores Group skal bli notert på Nasdaq-børsen i første halvår 2022.

Selskapet får inn rundt 800 millioner dollar i frisk kapital fra den amerikanske fondsgrupperingen samt 250 millioner dollar fra andre investorer. Totalt er det snakk om en drøy milliard dollar – nesten ni milliarder kroner.

Bilbransjen er svært kapitalintensiv og det koster store beløp å utvikle nye modeller. Samtidig som Ingenlath mener selskapet hans er svært effektive i pengebruken og ekspansjonen sin, så vil påfyllet ha stor betydning:

– Den milliarden med dollar vi får gjennom denne transaksjonen kommer virkelig godt med og vil få oss godt på vei med lanseringen av tre nye modeller, samt fremtidige forberedelser for at vi også har tilgang til kapitalmarkedene, sier han.

Polestar lanserer tohjuling

Tre nye modeller fra 2022

Polestar planlegger å ekspandere kraftig innen 2025, fra 14 markeder i dag til 30 markeder.

I tillegg skal selskapet rulle ut tre nye modeller. De starter med Polestar 3 neste år – en helelektrisk SUV som vil dele plattform med den kommende Volvo XC90.

Polestar-sjefen forteller at Polestars modell vil lanseres før Volvo fornyer sin flaggskip-SUV.

Et av Norges mest populære merker – sjefen letter på sløret om ny modell

Snarvei til børs

Ved å fusjonere med et eksisterende selskap, fremfor å gå på børs fra bunnen av, sparer Polestar og investorer mye tid og et komplisert arbeid.

Metoden ved å fusjonere med såkalte skallselskaper som allerede er børsnotert (SPAC, Special Purpose Acquisition Company, journ.anm.) har imidlertid fått et kraftig søkelys på seg det siste året.

I våres opplevde flere slike SPAC-noterte selskaper å falle kraftig i pris på børs og flere børseksperter betegnet den voldsomme bruken av slike skallselskaper som en potensiell boble.

– SPAC er et instrument som har eksistert i lang, lang tid, sier Ingenlath på spørsmål om hvorfor Polestar har valgt metoden.

Han erkjenner at flere tidligere transaksjoner i markedet har fått et kraftig søkelys på seg, men mener selskapet hans gjennomfører noe helt annet:

– Vår tilnærming er at vi har en veldig erfaren partner i Guggenheim, som har god historikk og flere velykkede SPACer å vise til. Man har vært forsiktige ved å lansere oss med en verdsettelse som er ment å være et startpunkt, sier Ingenlath, med henvisningen til prisingen av Polestar på 20 milliarder dollar.

Polestar-sjefen peker også på at selskapet hans allerede har produksjon, salg og inntekter i dag – og ikke bare er et selskap som lanseres på børs med planer om fremtidig produksjon og inntekter.

Test av Polestars «billig-elbil»: Dette er dommen