<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Maktskifte i premium-krigen – har ikke skjedd siden 2015

BMW og Mercedes-Benz har i mange år knivet om å være størst. Nå ligger det an til at maktbalansen kan endres for første gang siden 2015.

    Publisert 8. okt. 2021 kl. 10.26
    Oppdatert 8. okt. 2021 klokken 10.30
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 203 ord
    STORE: BMW kan overgå Mercedes-Benz i antallet solgte biler i år. Her ved M5 Competition. Foto: BMW

    Denne uken la både BMW og Mercedes-Benz-eide Daimler frem salgstallene for tredje kvartal.

    Begge tyskerne peker på den samme utfordringen: salgsnedgang på grunn av halvledermangel, kombinert med høyere priser på alt fra strøm til gass til kobber og aluminium. 

    Salget av personbiler for Mercedes-Benz falt med 31 prosent , til 434.784 enheter i tredje kvartal, mens BMW-salget falt med 12 prosent, til 593.189 biler, inkludert Rolls-Royce og Mini. 

    München-selskapet kom dermed bedre ut av tredje kvartal enn konkurrenten fra Stuttgart, og ligger godt an til å vinne premiumkampen om flest solgte biler i 2021. Det har ikke skjedd siden 2015. 

    I årets ni første måneder har BMW levert ut 1,7 millioner nye biler til kundene, 112.000 flere enn Mercedes-Benz. Grunnen til forspranget skyldes i stor grad at førstnevnte har klart å holde ut lengre med bedre chipplanlegging, før det måtte pause produksjonen på grunn av mangel på komponenter. 

    Sjansene for at Mercedes-Benz klarer å ta igjen forspranget ser små ut etter de ferske kvartalstallene, ettersom det trakk frem at halvlederproblemene vil vedvare i de kommende månedene. BMW påpekte at situasjonen er krevende, men at det med stor sannsynlighet vil nå det årlige salgsmålet.