Kursras og leveringsproblemer to uker etter kanondebuten

Rivian-aksjen suste opp 120 prosent på én uke etter børsnoteringen. Etter toppen forrige tirsdag har kursen rast og nå meldes det om leveringsproblemer.

Publisert 25. nov. 2021 kl. 09.33
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 334 ord
OPP OG NED: Rivian-aksjonærene har vært med på en berg-og-dalbane siden debuten tidligere i november. Her ved RJ Scaringe, adm. direktør i Rivian. Foto: Bloomberg

Rivian har vært på børs i to uker og én dag, og det har vært en berg-og-dalbane for investorene så langt. 

Emisjonskursen ble satt til 78 dollar, godt over anslagene selskapet selv hadde kommet med i forkant, og kursen fløy opp 29 prosent første handelsdag. Oppturen fortsatte og forrige tirsdag nådde aksjen 172,01 dollar, tilsvarende en kursoppgang på 120 prosent på én uke.

Det ekstreme oppsvinget medførte at Rivian klatret rett til pallplass over de mest verdifulle bilprodusentene i verden.

Etter den foreløpige toppnoteringen på 172 dollar og tilhørende pallplass surnet derimot stemningen kraftig.

Fra tirsdag til onsdag forrige uke falt kursen med 15 prosent, og med nye 16 prosent fra onsdag til torsdag. Deretter hentet den seg litt inn igjen før den falt ytterligere denne uken, ned til 114,85 dollar ved stengetid onsdag. 

Det tilsvarer et fall på 33 prosent fra toppen forrige tirsdag, men samtidig en oppgang på 47 prosent fra emisjonskursen på 78 dollar.

Rivian har etter børsfallet ramlet ned til en sjetteplass på oversikten over de mest verdifulle bilselskapene i verden. Børsverdien er dermed barbert med 51 millioner dollar, til 101 millioner, en nedgang på 33,5 prosent på litt over en uke.

Utsettelser

En årsak til nedgangen er at Rivian har sendt ut informasjon til kunder som har bestilt SUV-en R1S om at leveringstidspunktet er forskjøvet. 

UTSATT: Kunder som har bestilt Rivian R1S får bilen senere enn ventet. Foto: Rivian

Tidligere har selskapet uttalt at R1S ville gå i produksjon ved fabrikken i Illinois i desember, med de første leveringene planlagt i januar.

I eposter Rivian har sendt ut til de som har bestilt skal leveringsvinduet nå være flyttet til tidligst i perioden mai til juli, ifølge flere bilnettsteder, deriblant InsideEVs og Electrek.

Til tross for leveringsproblemene har Rivian store produksjonsplaner fremover. Det har blant annet annonsert planene om å åpne enda en fabrikk i USA, og det ønsker også å åpne fabrikker i Europa i Kina på sikt.

Globale bilselskaper målt i markedsverdi

Merke Markedsverdi Land
Tesla 1.120 USA
Toyota 256 Japan
BYD 133 Kina
Volkswagen 129 Tyskland
Daimler 106 Tyskland
Rivian 101 USA
General Motors 90 USA
Lucid Motors 86 USA
Ford 80 USA
Great Wall Motors 70 Kina
BMW 68 Tyskland
Ferrari 66 Italia
Nio 66 Kina
Stellantis 58 Nederland
Honda 49 Japan
XPeng 46 Kina
Hyundai 41 Sør-Korea
SAIC Motor 38 Kina
Li Auto 33 Kina
Geely 32 Kina
Maruti Suzuki India 31 India
Kia 28 Sør-Korea
Tata Motors 25 India
Volvo Car 24 Sverige
Nissan 22 Japan
Suzuki Motor 21 Japan
Chongqing Changan 18 Kina
Subaru 16 Japan
Mahindra & Mahindra 15 India
Hotai Motor 12 Taiwan
Renault 12 Frankrike
Isuzu 11 Japan
Arrival 8,3 Storbritannia
Dongfeng Motor 8,2 Kina
FAW Car 7,6 Kina
Polaris 7,4 USA
Fisker 6 USA
Mazda 5,7 Japan
Nikola 4,3 USA
Canoo 2,9 USA
Aston Martin 2,4 Storbritannia
Sono 1,3 Tyskland
REE Automotive 1,2 Israel
Lordstown Motors 0,9 USA
Arcimoto 0,4 USA
Electra Meccanica 0,3 Canada
SsangYong Motor 0,3 Sør-Korea