«Build Back Better»-forslaget har blitt godkjent i Representantenes hus, men det må også igjennom Senatet for å bli vedtatt.
Bilkonsekvenser
«Build Back Better»-prosjektet inkluderer også en svært viktig rabatt til den amerikanske bilindustrien og amerikanske bilkunder. I forslaget er det foreslått en subsidie på 7.500 dollar, cirka 68.000 kroner, for amerikanskproduserte el- og plugg-inn hybridbiler.
Subsidien kan øke helt til 12.500 dollar, rundt 114.000 kroner, hvis bilen er produsert på en amerikansk fabrikk der de ansatte er fagorganiserte, og det er også foreslått en subsidie på brukte el- og plugg-inn hybridbiler på 4.000 dollar.
I tillegg vil subsidiene overstyre det tidligere makstaket på 200.000 produserte biler, som blant annet vil omfatte Tesla og General Motors.
Forslaget inkluderer også en subsidie på 30 prosent for kommersielle elbiler.
Ikke amerikansk
Biden har flere ganger uttalt målsettingen om at 50 prosent av nybilsalget skal være plugg-inn eller elektrisk innen 2030.
Manchin mener åpenbart at det er andre virkemidler som bør benyttes enn de presidenten lanserer i prestisjeprosjektet. Han motsetter seg blant annet den ekstra subsidien på 4.500 dollar, til totalt 12.500 dollar, for amerikanskproduserte biler der de ansatte er fagorganiserte.
Han mener fagorganiseringeringssubusidien både er «feil» og «ikke amerikansk», ifølge Reuters.
De betraktningene støtter åpenbart ikke Biden, som også har mange demokrater i Kongressen og fagforeningen United Auto Workers (UAW) på laget.
Fagforeningsforslaget vil i stor grad være fordelaktig for GM, Ford og Chryslers morselskap Stellantis, mens Tesla og produsenter utenfor USA ikke vil ha noen fordel av det.