<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kina fjerner begrensninger for utenlandske investeringer

Nå kan utenlandske investorer fullt ut eie personbilproduksjonsselskaper i Kina. 

Publisert 27. des. 2021
Oppdatert 27. des. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 272 ord
Article lead
lead
KINESISKE: Både BYD Tang og Nio ES8 er elbiler fra Kina med hovedsakelig kinesiske eiere, men det kan det bli endringer fra og med 1. januar. Fra før av har allerede Warren Buffetts selskap Berkshire Hathaway en eierandel på rundt 8 prosent i BYD. Foto: Håkon Sæbø
KINESISKE: Både BYD Tang og Nio ES8 er elbiler fra Kina med hovedsakelig kinesiske eiere, men det kan det bli endringer fra og med 1. januar. Fra før av har allerede Warren Buffetts selskap Berkshire Hathaway en eierandel på rundt 8 prosent i BYD. Foto: Håkon Sæbø

Kinesiske myndigheter har besluttet å tillate fullt utenlandsk eierskap av personbilproduksjon fra og med 1. januar 2022, melder handelsdepartementet i landet. 

31 forbudte bransjer

Det kinesiske handelsdepartementet gir årlig ut et dokument som omhandler bransjer som er utestengt eller er begrenset fra utenlandske investeringer. I 2020-utgaven ble det lovet at endringer ville komme i 2022, og i 2021-versjonen, som ble publisert mandag, glimrer produksjon av personbiler med sitt fravær, skriver CNBC.

Kina har gradvis lempet på kravene for utenlandsk eierskap i den kinesiske bilindustrien. 

Men det er fortsatt 31 områder innen kinesisk næringsliv hvor utenlandske investeringer er forbudt eller begrenset, som blant annet filmproduksjon og -distribusjon og tobakksprodukter, skriver CNBC.

Mens i bransjer som legemiddelindustrien, må utenlandske virksomheter danne joint ventures med lokale partnere, som vanligvis tar majoritetsandelen.

SATSER KINESISK: Warren Buffett har investert mer i kinesiske bilprodusenter enn amerikanske. Foto: Bloomberg

Buffett allerede inne

Warren Buffetts selskap Berkshire Hathaway er allerede godt posisjonert innen kinesiske elbilprodusenter, etter at investeringsselskapet investert 232 millioner dollar for 225 millioner aksjer i BYD tilbake i 2008. 

Ved utgangen av 2020 hadde denne aksjeposten steget til en verdi på 5,9 milliarder dollar, og siden har aksjen steget ytterligere 25 prosent i år – som tilsvarer en en verdivekst på ytterligere 1,48 milliarder dollar, hvis man tar utgangspunkt i at Buffett ikke har solgt noen aksjer i mellomtiden, viser beregninger gjort av Financial Post

BYD er blant de største elbilprodusentene i Kina, og den første personbilen fra kineserne i Europa ble utlevert i Oslo i midten av august. Totalt solte BYD 183.000 biler i tredje kvartal, noe som var en oppgang på 294 prosent på årsbasis.