<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bytter navn på tirsdag: – Vi har en reell mulighet til å heve aksjonærverdiene

Tirsdag 1. februar bytter Daimler offisielt navn til Mercedes-Benz, nesten ett år etter at beslutningen ble tatt.

Publisert 31. jan. 2022
Oppdatert 31. jan. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 214 ord
BYTTE: Daimler bytter tirsdag navn til Mercedes-Benz Group. Her ved konsernsjef Ola Källenius. Foto: Bloomberg

Bilkonsernet Daimler vil formelt bytte navn til Mercedes-Benz Group på tirsdag, nesten ett år etter at skilsmissen fra buss- og lastebildivisjonen ble vedtatt. Daimler-sjefen Ola Källenius håper grepet vil låse opp enda større aksjonærverdier, melder Reuters.

«Vi har en reel mulighet til å heve multippelen», sa Källenius i en uttalelse nylig, uten å nevne en spesifikk målsetting for selskapet som i dag er verd i underkant av 77 milliarder euro.

Etter at Daimler Truck offisielt ble skilt ut som et eget selskap i desember 2021 har aksjen steget 6,4 prosent siden debuten. Daimler-aksjen er i samme periode opp rundt 3,4 prosent, men er det siste året opp 43,4 prosent.

Lucid og Tesla

«Investorer kan begynne å se på Mercedes som et Lucid Motors eller Tesla-type og gi selskapet elbil-multippel», sier den europeiske bilanalytikeren Tom Narayan ved RBC Capital Markets til Reuters.

Narayan legger samtidig til at forskjellen på selskapene er at Lucid og Tesla startet med å være 100 prosent elektriske, mens Mercedes må konvertere en virksomhet med forbrenningsmotorer til elbiler. Det kan dermed være en begrensing på hvor høy multippelen kan bli, mener han.

Daniel Schwarz, direktør i Stifel, mener derimot at verdsettelsen av tyske bilprodusenter er på defensiven fordi de må beskytte merkevaren mot fremvoksende elbilprodusenter. Inntjeningspotensialet fremover vil dermed være lavere for etablerte tyske produsenter, mener han.