<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Blir en av de største produsentene av elbilbatterier i Europa

Volvos nye anlegg vil kun drives på fossilfri energi, og skal angivelig kunne produsere batterier til neste 500.000 biler årlig.

Publisert 4. feb. 2022
Oppdatert 4. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 228 ord
SATSER FORNYBART: Volvo Cars og Northvolt lar tidligere Tesla-sjef Adrian Clarke lede prosjektet. Foto: Volvo

I desember annonserte Volvo og Northvolt at de hadde inngått en bindende avtale om å sammen investere omtrent 30 milliarder svenske kroner i batteriutvikling og -produksjon, i en felles satsing på bærekraftig utvikling og produksjon av batterier til neste generasjon elbiler.

Nå har selskapene vedtatt å etablere batteriproduksjonsanlegget i Gøteborg, skriver Volvo i en pressemelding fredag. Forsknings- og utviklingssenteret vil være operasjonelt i 2025 og kunne skape opp mot 3000 arbeidsplasser. Årlig celleproduksjonskapasitet nevnes å være opptil 50 gigawattimer, noe som tilsvarer batterier til nesten 500.000 biler årlig.

Dette er en del av selskapets elektrifiseringsstrategi, der målet er å utelukkende produsere og selge helelektriske biler for Volvo og Polestar innen 2030.

«Vårt battericellepartnerskap med Northvolt er nøkkelen til våre strategiske ambisjoner innen elektrifisering. Vi har forpliktet oss selv til å bli ledende i premium-elbilsegmentet og selge kun elektriske kjøretøy innen 2030.» skriver Håkan Samuelsson, konsernsjef i Volvo. 

Selskapet trekker frem at deres ambisjoner er å etablere kontroll over størst mulig del av egen verdikjede gjennom å etablere dyp vertikal integrasjon innen utvikling og produksjon av batterier, da dette utgjør den største kostnadskomponenten for bilene, i tillegg til en vesentlig del av karbonavtrykket.

«Gjennom vårt partnerskap med Northvolt vil vi også dra stor nytte av en ende-til-ende batteriverdikjede, fra råmateriale til komplett bil, som sikrer optimal integrering i bilene våre», skriver Javier Varela, leder for ingeniør- og driftsansvar hos Volvo.