Du tror kanskje du kjører langt i løpet av ett år.
Vel, Statistisk sentralbyrå har svaret på hvor langt norske personbiler faktisk ruller på veiene i løpet av ett år.
Totalt tilbake landets personbiler 35.097 millioner kilometer i fjor. Det var 3,6 prosent flere kilometer enn i 2020.
11.288 km er snittet
Dataene er samlet inn av Statens vegvesen, som registrerer alle kilometertellere i biler som er inne til EU-kontroll.
Så har SSB knadd disse tallene, sammenlignet dem mot bilskilt og tidligere målinger, koblet dem opp mot hvor i landet bileierne er bosatt, hva slags energikilder bilene bruker for fremdrift og hvor gamle bilene er.
Da sitter man igjen med et tall. I fjor tilbakela en gjennomsnittlig personbil med norske skilter 11.288 kilometer på veien.
Det er 1,2 prosent lenger distanse enn i 2020, men det var et unntaksår på grunn av coronasituasjonen, da mange hadde hjemmekontor.
Alder tynger på kjørelengden
Hovedtrenden er at distansen biler tilbakelegger på veien gjennom ett år, er kortere nå enn hva den var for noen år siden.
På fem år har gjennomsnittdistansen personbiler kjører på ett år falt med 7,5 prosent, viser tall fra SSB.
Samtidig er det slik at jo eldre bilene er, jo kortere kjører de på ett år.
De nyeste bilene i statistikken, som ikke er eldre enn fire år, kjørte 13.564 kilometer i snitt i fjor.
Personbiler som er mellom fem og ni år gamle, tilbakela 12.916 kilometer. Biler som er ti år eller eldre, kjørte under snittdistansen til hele personbilparken.
Og biler som er 25 år eller eldre, rullet bare 3.105 kilometer i snitt i fjor.
Hybrider kjører lengst
Det er også klare forskjeller i lengden personbiler tilbakelegger på ett år, om man legger til grunn hva slags energikilder bilen bruker.
De som har en hybridbil som går på diesel og som er ladbar, kjørte klart lengst, med en snittdistanse på 16.064 kilometer på ett år.
Det er nesten dobbel så langt som eiere av bensinbiler kjørte. De tilbakela i snitt 8.117 kilometer i fjor.
Det er trolig flere forklaringer for dette. For det første er bensin det drivstoffet som er dyrest å kjøpe per liter. Dernest er det flere eldre biler som bruker bensin enn annet drivstoff.
Siden eldre biler kjører kortere enn nye biler, som ofte er elektriske eller hybrider, så trekker snittet for bensinbiler ned.
Samtidig er ladbare hybride bensinbiler populære blant dem som kjører langt. De kjørte 13.378 kilometer i fjor.
Elbiler kjørte i snitt 12.772 kilometer, noe som er ørlite grann lenger enn rene dieselbiler. De forflyttet seg i snitt 12.665 kilometer i fjor.
Si meg hvor du bor
Det er også variasjoner å spore i kjørelengde ut fra hvor i landet man er bosatt. Intuitiv vil mange kanskje tenke at de som er bosatt i nord og utenfor de største byene i landet, kjører kortere i løpet av ett år enn de som bor svært sentralt, slik som Oslo. Men slik er det faktisk ikke.
Biler hjemmehørende i Oslo tilbakelegger faktisk flere kilometer per år enn personbiler som er registrert i Finnmark, Troms og Nordland.
Men det er bilister i Agder som kjører lengst gjennom ett år. I fjor var de 12.001 kilometer på veien, ifølge SSB. Da har vi sortert dataene ut fra alle personbilene i fylket, uavhengig av energikilde.
Kortest i nord
Går man dypere ned i tallmaterialet og sorterer ut fra energikilder, er det Oslo-borgere med ladbare hybride dieselbiler som kjørte aller lengst i fjor. 16.866 kilometer tilbakela de i trafikken.
De i Troms og Finnmark med samme personbiltype, kjørte 14.786 kilometer i fjor. Det er nederst på statistikken over hybridbiler som bruker diesel.
Folk i Innlandet, altså de gamle fylkene Hedmark og Oppland, er de som tilbakela lengst distanse på veien i fjor i en elbil. De kjørte 14.399 kilometer.
De neste store elbilfylkene hva gjelder tilbakelagt distanser er Vestfold og Telemark (13.676 km), Viken (13.632 km) og Agder (13.624 km).
Helt nederst på den geografiske inndelingen finner man bensinbilister i Nordland. De kjørte bare 7.212 kilometer i snitt i fjor.
Har du lyst å lage din egen tabell? Sjekk ut nettsiden til Statistisk sentralbyrå.