<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

En elbil-bestselger til 4.000 dollar

Kina er hovedforklaringen på at verdens elbilsalg mer enn doblet seg fra 2020 til 2021. Blant bestselgerne var en Wuling-modell til 4.000 dollar.

Publisert 12. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 215 ord
BESTSELGER: Wulings Hongguang Mini ble solgt i 420.000 eksemplarer i 2021. Foto: Bloomberg

Det globale salget av elbiler steg 120 prosent fra 2020 til 4,6 millioner solgte kjøretøyer i 2021. Dermed passerte elbiler hybridbiler for første gang, melder Nikkei ifølge Nyhetsbyrån Direkt.

Salget av hybridbiler steg 35 prosent til rundt 3,1 millioner, viser tallene den japanske avisen har regnet seg frem til ved hjelp av analyseselskapet Marklines. 

Kina største driveren

Den store driveren i elbilsalget er sterk Kina-etterspørsel. Ifølge CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) steg det kinesiske elbilsalget 160 prosent til drøye 2,9 millioner kjøretøy, hjulpet av statlige subsidier og utrulling av av billigere modeller. 

Blant bestselgerne er kinesiske Wuling-modellen Hongguang Mini EV, som for rundt 4.000 dollar har blitt solgt i omkring 420.000 eksemplarer.

Vinner vestlig terreng

Nikkei har også merket seg at elbiler vinner terreng i Vesten, og ikke bare i Norge. I Tyskland ble 340.000 elbiler solgt i 2021, 80 prosent flere enn i året før og det firedoble av antall solgte hybridbiler. 

Salgsutviklingen gjenspeiler lovgivningen i ulike land, fortsetter avisen, og viser blant annet til EUs mål om et forbud mot salg av hybrider og fossildrevne biler innen 2035.

I Kina blir større bilprodusenter tvunget til å selge elbiler og andre miljøvennlige kjøretøyer, mens California ikke regner hybridbiler som nullutslippskjøretøy – en kategori bilprodusenter i delstaten pålegges å produsere en bestemt andel av.