KjøpLogg inn

Alle håndverkeres drøm

Med 2000 hester og 0-100 på under 2 sekunder, vil Fords nyeste varebil sørge for at verktøyet i lasterommet aldri ligger på samme sted som da du kjørte hjemmefra. 

Publisert 23. juni 2022 kl. 14.37
Oppdatert 23. juni 2022 klokken 14.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 275 ord
Med fire elektriske motorer som leverer rundt 2000 HK og en akselerasjon fra 0 - 100 km/t på under 2 sekunder, er Ford Pro Electric SuperVan, en bil som virkelig vil bli lagt merke til.

Én elektrisk motor på hvert hjul leverer nærmere 2000 elleville gamper og en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 2 sekunder.

Nei, det er ikke Koenigseggs nyeste hyperbil – det er Fords nyeste varebil: Ford Pro Electric SuperVan.

Se Fords egen promovideo under.

Basert på elvarebil

Designteamet har fått frie tøyler i utviklingen av den nyeste konseptbilen og resultatet er noe som fra én vinkel ser ut som det kunne vært tapetsert Snekker Andersen & Sønn på siden, mens det fra en annen vinkel ser ut som et fartsmonster fra dragstripene i tjukkeste USA. 

Chassiset har komponenter fra den nylig avdukede nye E-Transit Custom – den første helelektriske versjonen av Fords varebil.

Ford E-Transit Custom Ford

Om du har lyst på din egen supervarebil blir du imidlertid skuffet. Denne konseptbilen finnes det kun én av i verden, og den vil ikke bli masseprodusert. 

Fords nye elvarebil kommer imidlertid med opptil 380 km rekkevidde og RøhneSelmer opererer på sine nettsider med en pris som starter på 545.000 kroner for den noe større E-Transit-modellen.

Tilsvarende elektriske modeller i noenlunde samme størrelse varierer fra 400-700.000 kroner.

(1 / 7)

– SuperVan kan også bruke sanntidsdata til hele tiden å optimalisere ytelsen, akkurat som en topp moderne racingbil, sier Mark Rushbrook, global direktør i Ford Performance, i en pressemelding.

Supervarebilen kommer også med launch control og en E-Boost knapp som gir maksimalt med krefter, dreiemoment og fart.

(1 / 3)

Den første SuperVan som Ford produserte kom i 1971. Den gangen brukte de en midtstilt motor fra Le Mans-vinneren Ford GT40. Deretter kom SuperVan 2 med en 590 hk V8 Cosworth-motor og glassfiberkarosseri. Senere kom også en SuperVan 3 med en 650 hk Cosworth HB-motor som den delte med flere av datidens Formel 1 biler.