<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Betaler prisen for Russland-exit

Renault trakk seg ut av sitt nest største marked. Det synes godt på salgstallene for første halvår.

Publisert 12. juli 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 309 ord
SALGET STUPTE: For Renault, ledet av Luca de Meo. Foto: Bloomberg

Renault solgte bare litt over én million biler i første halvår, hele 29,7 prosent færre enn i samme periode i fjor, viser ifølge Reuters tall lagt frem tirsdag.

Den vestlige bilprodusenten som hadde størst eksponering mot Russland betaler dermed prisen etter å ha avviklet sin virksomhet i landet i kjølvannet av Ukraina-invasjonen.

Eksklusive Avtovaz og Renault Russia falt antall solgte enheter 12 prosent på årsbasis. Eierandelen på 67,7 prosent i Avtovaz, Russlands største bilprodusent og eier av Lada-merket, ble i mai solgt til det russiske forskningsinstituttet NAMI – angivelig for én rubel med en 6-årig opsjon på tilbakekjøp. 

Før krigen var Russland Renaults nest største marked, ifølge JP Morgan med 15 prosent av inntjeningen i konsernet.

Halvlederlysning

Noe av skylden for det sviktende salget får også halvlederkrisen, men som Volkswagen er også Renault optimistiske til produksjonen i andre halvår.

– Vi ser en forbedring i tilgjengeligheten av halvledere, og venter ytterligere forbedring i andre halvår. Dette vil igjen bidra til å øke bilproduksjonen. De siste ukene, og spesielt i juni, har vi sett produksjonen hente seg inn til nivåer som matcher fjoråret – og vel så det for enkelte modeller, sier Renaults merkevaresjef Fabrice Cambolive.

– Vi forventer at trenden akselererer de kommende månedene og spår betydelig høyere produksjon i andre halvår sammenlignet med første, selv om det ikke vil være nok til å levere på vår ordreportefølje. Globalt blir 2022 likevel et år med begrensninger, fortsetter han.

Øker elbilsalget

Samtidig viser tallene for første halvår at Renault øker elbilsalget. 

El- og hybridbiler med Renault-logo utgjorde i perioden 36 prosent av salget i passasjersegmentet, opp fra 26 prosent i samme periode i fjor.

På konsernbasis er bilsalget til markeder utenfor Europa nede i 35 prosent etter Russland-exiten, ned fra 48 prosent i første halvår 2021. Italia er nå Renaults største marked utenfor Frankrike.

Renault-aksjen faller tirsdag ettermiddag over 2 prosent på Paris-børsen.