Energikrisen er i ferd med å sende Europa inn i resesjon, og truer bilprodusenter som allerede sliter med komponentmangel og andre flaskehalser i forsyningskjeden.
En rapport fra S&P Global Mobility sluppet tirsdag viser ifølge Bloomberg at europeisk bilproduksjon kan falle over én million enheter pr. kvartal fra sent i år og utover våren neste år.
– Presset vil bli intenst
Utfordringene ventes å bli som størst fra november, særlig hvis strømmen må skrus av i løpet av vinteren.
– Presset på forsyningskjeden i bilindustrien vil bli intenst, og spesielt jo lenger man beveger seg oppstrøms fra produksjon. Fabrikker kan måtte stanse leveranser av ferdigstilte biler fordi enkeltkomponenter mangler, sier S&P-analytiker Edwin Pope.
Nyhetsbyrået påpeker videre at just-in-time-modeller også kan vise seg problematiske ettersom enkelte leverandører har iverksatt energieffektive skiftrutiner. Samlet kan konsekvensen for bilindustrien bli produksjonsstanser av samme dimensjon som under coronapandemien og etter Russlands Ukraina-invasjon.
Mercedes holder koken
S&Ps tidligere prognoser lød på 4,0-4,5 millioner produserte biler pr. kvartal fra Europa-baserte fabrikker, men dette kan ifølge rapporten falle så lavt som 2,8 millioner hvis energirestriksjoner inntreffer. På årsbasis snakker vi dermed om 4,8-6,8 millioner biler i tapt produksjon.
Enn så lenge klarer enkelte bilprodusenter å holde dampen oppe. Mercedes-Benz kunne tirsdag fortelle om leveranser av 517.800 enheter i tredje kvartal, 21 prosent flere enn i samme periode i fjor.
S&P-rapporten har ifølge Bloomberg tatt for seg 11 større produksjonssentre i Europa og rangert dem etter hvilke land som er best posisjonert til å komme seg gjennom vinterens energikrise.
Tsjekkia og Tyskland kom ut på topp, med særlig førstnevnte som drar fordel av lite gassdrevet elektrisitet og dagens nivåer på gasslagrene. Fabrikker i Spania, Italia og Belgia lever farligst, ettersom alle tre landene scorer lavest på selvforsyning av energi.