<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Spår kraftig fall i elbilsalget

NAF estimerer at økte avgifter kan bety at flere dropper elbil til fordel for brukte dieselbiler.

Publisert 13. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 317 ord
Article lead
lead
KAN FALLE KRAFTIG: Elbilsalget ventes å falle kraftig dersom regjeringens avgiftsforslag blir vedtatt i endelig statsbudsjett. Tomm W. Christiansen/NAF
KAN FALLE KRAFTIG: Elbilsalget ventes å falle kraftig dersom regjeringens avgiftsforslag blir vedtatt i endelig statsbudsjett. Tomm W. Christiansen/NAF

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 er dårlige nyheter for de som vil kjøpe seg en ny elbil, ifølge NAF.

Dersom vektavgift og moms blir vedtatt slik som foreslått, kan populære elbiler bli flere titalls tusen kroner dyrere fra nyttår.

– Økte avgifter på nye elbiler kan føre til et oppsving i salget av brukte dieselbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det kan dreie seg om nærmere 40.000 biler i året.

I en undersøkelse NAF fikk utført av Norstat i juni 2022 svarte én av tre at elbil er uaktuelt dersom avgiftene økes fra dagens nivå. Det tilsvarer 38.000 færre solgte elbiler i året, om man legger fjorårets salg av nye biler til grunn.

– Avgiftsøkningen vil for mange bety at familie-elbilen de planlegger å kjøpe blir for dyr. Da er det naturlig å bevege seg over i bruktbilmarkedet for å kjøpe en bil som dekker det behovet du har, sier Sødal.

Samtidig er brukte elbiler rekorddyre for tiden:

- Det er unormalt høye priser på brukte elbiler nå, på grunn av høy etterspørsel. De økte prisene på både nye og brukte elbiler kommer på toppen av renteoppgang, økte priser på strøm, matvarer og andre forbrukervarer, sier Sødal. 

– Alt dette kan føre til økt salg av brukte dieselbiler, rett og slett fordi det er det folk ser at de har råd til, sier han.

Må ikke se seg blind på kjøpsprisen

NAF mener derimot at man må være bevisst på andre økonomiske faktorer enn kun kjøpsprisen. Dette fordi en dieselbil gir høyere drivstoffkostnader, større utgifter til bompenger og dyrere reparasjoner enn med en elbil. 

I dagens strømmarked med strømstøtte har en elbil sju ganger lavere drivstoffutgifter enn en dieselbil.

– For de fleste er det imidlertid kjøpesummen som avgjør hvilken bil de kan kjøpe, ikke driftskostnadene, påpeker Sødal.

Han mener flere gjør lurt ved å utsette bilkjøpet til man har bedre økonomi og markedet har stabilisert seg.