Forventer billigere hydrogen og lastebiler etter Biden-trekk
Nikola er ytterst positive til Bidens Inflation Reduction Act.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F72146693.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dd96c460b512a607cf228b0fb57c86417e7c13aac4d2eb1e259afa0cbc90467a1)
Insentiver fra den nylige vedtatte Inflation Reduction Act (IRA), som er ment å redusere inflasjonen i USA, vil bidra til å hjelpe Nikola til å senke kostnadene for deres elektriske lastebiler og hydrogenenergivirksomhet, sier elbilprodusenten torsdag.
Loven, som ble signert av den amerikanske presidenten i august, er designet for å føre mer produksjon av batterier og elektriske kjøretøy tilbake til USA. Og ifølge det Arizona-baserte selskapet vil loven gjøre at Nikolas lastebiler vil bli konkurransedyktige med en totalt eierkostnad på lik linje med dieseldrevne lastebiler, skriver Reuters.
Elbilprodusenten sier videre at de planlegger å bygge opptil 60 hydrogenstasjoner innen 2026.
Ifølge IRA vil selskaper som produserer hydrogen motta opptil 3 dollar pr. kilo drivstoff de første fem årene.
Forventer skattefradrag
– Energi- og klimainvesteringene inkludert i IRA forventes å bidra til å akselerere våre strategiske initiativer og drive nye vekstmuligheter, sier Michael Lohscheller, president i Nikola Corp.
Lohscheller mener Nikola er ideelt posisjonert til å dra nytte av nesten alle aspekter av loven foran selskapets konkurrenter, og de forventer at Nikola vil få betydelig fordeler gjennom produksjons- og investeringsskattefradrag og andre insentiver som forventes å redusere kostnadene for hydrogen.
Nikola fullførte oppkjøpet av batteriprodusenten Romeo Power forrige uke, og kan med det motta en fordel på 10 dollar per kWh dersom det bestemmer seg for å lage batterimoduler i huset for lastebilene sine, melder Reuters.
Nikola er ned 71 prosent på Nasdaq hittil i år.