Ville kjøpe seg inn i råvaregigant
Tesla var i samtaler med Glencore om å ta en 10-20 prosents eierandel, men råvarehusets kullgruver fikk bilprodusenten til å trekke seg.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F72699662.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Df870dc9fcaadec8dc8f8a0a874d211652f1e81fed7ccc3252eee21b4d1024a9c)
Tesla har vært i samtaler med Glencore om å ta en eierandel på 10-20 prosent, melder Financial Times, og viser til kilder med kjennskap til saken.
Samtalene er et tegn på at globale bilprodusenter er ute etter å sikre tilgang av materialer de trenger for å rulle ut elektriske biler.
Partene snakket først sammen i fjor, og fortsatte i mars i år mens Glencore-sjef Gary Nagle besøkte Teslas Fremont-fabrikk i California. Men partene gikk fra hverandre uten en avtale, og avisens kilder forklarer bruddet med Teslas bekymringer for om Glencores kullgruvevirksomhet er kompatibel med deres klimamål. Bilprodusenten vegret seg dermed for å gå inn i verdens største, børsnoterte råvarehus.
Sikret kobolt-tilgang
Sveitsisk-britiske Glencore er eksempelvis verdens største produsent av kobolt gjennom sine gruver i Den demokratiske republikken Kongo, Australia og Canada. For to år siden sikret Tesla kobolt-tilgangen via en avtaksavtale med Glencore for leveranser til fabrikkene i Shanghai og Berlin.
Kobolt er en nøkkelingrediens i fremstilling av elbilbatterier.
Financial Times viser til tidligere uttalelser fra hovedeier Elon Musk om Teslas intensjon om å ta kontroll over alle produksjonstrinn for sine batterier, inklusive bearbeiding av råvarer og selv kjøp av litiumreserver dersom forsyningskjeden skulle svikte.
Musk tvitret om sine bekymringer for litium-kostnader i april, da han skrev at Tesla kan måtte komme seg inn med direkte eierandeler i gruvevirksomhet hvis kostnadene ikke kom ned.