<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volvo setter opp farten

Volvo Cars' salgsvekst akselererer. Helt og delvis elektriske biler står for over 40 prosent av salget, hjulpet av europeernes etterspørsel etter disse.

Publisert 2. des. 2022 kl. 10.31
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 197 ord
BESTSELGER: XC40 var Volvo Cars' mest solgte modell i november med 18.188 salg. Foto: Bloomberg

Svenske Volvo Cars solgte 59.154 biler i november, 12 prosent flere enn i samme måned i fjor, melder bilprodusenten fredag.

Til sammenligning økte selskapets salg med 6,9 prosent til 54.317 biler i oktober, og med 4,5 prosent til 49.356 biler i september.

Recharge-modellene, selskapets helt eller delvis elektriske biler, sto for 42,2 prosent av novembersalget. De helelektriske modellenes andel av salget var på 19,7 prosent.

Recharge-bilene er særlig populære i Europa, der de utgjorde to tredjedeler av Volvo-salget i forrige måned. I USA utgjorde Recharge-modellene 30 prosent av Volvo-salget, mens andelen var på bare 8,9 prosent i Kina, der det totale Volvo Cars-salget også falt 6,2 prosent i november.

Med veksten i november er Volvo Cars oppe i 542.458 bilsalg hittil i 2022. Det utgjør en nedgang på 14,5 prosent fra tilsvarende periode i 2021.

Volvo Cars-aksjen handles til rundt 52 svenske kroner på Stockholm-børsen, etter en nedgang på drøyt 30 prosent så langt i 2022.

Det er drøyt ett år siden selskapet ble børsnotert i den svenske hovedstaden. I emisjonen i forbindelse med noteringen 29. oktober i fjor ble tegningskursen satt til 53 svenske kroner. Første handelsdag spratt aksjen opp til over 65 kroner.