Bulkmarkedet har vært sterkt i det siste. Siden nyttår har for eksempel bulkrateindeksen Baltic Dry Index steget over 25 prosent. Bulkmarkedet har vært sterkt i det siste. Siden nyttår har for eksempel bulkrateindeksen Baltic Dry Index steget over 25 prosent. Analytiker Henrik With i DnB NOR Markets sider at de viktigste driverne fortsatt er sterk underliggende etterspørsel etter kull og jernmalm.I tillegg har redusert kulleksport fra Kina og økt toll på jernmalmeksport fra India bidratt til å øke transportdistansene. Land som Japan, Sør-Korea må hente mer kull fra Australia/Sør-Afrika, mens Kina henter mer jernmalm fra Australia/Brasil.Dette har ifølge With også bidratt til at køen av bulkskip i havner, spesielt i Australia, fortsetter å være på et ekstremt høyt nivå. Kanskje rundt 10 prosent av Capesize-flåten er bundet opp i kø, sier analytikeren til HegnarOnline. Han viser til at dette reduserer antall skip i spotmarkedet, og driver ratene oppover.- Hva tror du om utviklingen de neste månedene?- Vi tror at ratene vil holde seg høye fremover, men ser for oss at man vil se en viss sesongmessig korreksjon utover våren. Bunnen i ratene vil likevel være på et nivå hvor rederne tjener veldig gode penger.- Hvilke favorittaksjer har du i sektoren?- De aksjene vi har preferert i sektoren de siste tre-seks månedene har vært Golden Ocean, STX PanOcean, Pacific Basin, Navios Maritime og Dryships, sier With til HegnarOnline.