Svakere resultat for Nortura

Kjøttprodusenten Nortura, som har merkevarene Gilde og Prior, fikk i 2. tertial i år et resultat før skatt på 113 millioner kroner, mot 205 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor.

Publisert 9. okt. 2007 kl. 13.55
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 06.20
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 156 ord
Driftsresultatet for 2. tertial i år endte på 140 millioner kroner, en økning fra samme periode i fjor da driftsresultatet endte på 89 millioner. Omsetningen økte også i 2. tertial i år. Mens driftsinntektene i 2. tertial i fjor ble 9,16 milliarder kroner, økte omsetningen i samme tertial i år til 9,6 milliarder kroner. Driftsresultatet for 2. tertial i år endte på 140 millioner kroner, en økning fra samme periode i fjor da driftsresultatet endte på 89 millioner. Omsetningen økte også i 2. tertial i år. Mens driftsinntektene i 2. tertial i fjor ble 9,16 milliarder kroner, økte omsetningen i samme tertial i år til 9,6 milliarder kroner. Konsernsjef Axel Krogvig i Nortura mener at økte råvarepriser og reduserte ekstraordinære inntekter svekker resultatet i forhold til fjoråret. Samtidig viser han til økt etterspørsel etter merkevarene Gilde og Prior, og særlig vekst på fjørfeprodukter med 30 prosent. Salg av økologisk kjøtt har økt med 80 prosent. (©NTB)