Kampen om kundegruppen bestående av over 300 millioner mennesker strammer seg til. I dag har kun syv av tusen indere egen bil, men det vil raskt endre seg, forventer The Economist ifølge Finansavisen idag. Dermed ligger det duket for kamp mellom produsentene av billigbiler som nå vil slåss om lukrative markedsandeler.Tall fra det det amerikanske tidsskriftet spår en vekst på 14 prosent i det indiske bilsalget i år, mens verdens totale bilsalg til sammenligning ventes å øke med tre prosent.Tata Indica er blant billigbilene som skal friste inderne. Modellen skal koste under 15.000 kroner, og er ventet å sørge for at bilsalget løsner for alvor. Suzuki, som ifølge avisen har en markedsandel på hele 50 prosent av det strengt regulerte indiske markedet, varsler konkurranse med sin bestselger Maruti 800 som i dag koster i underkant av 30.000 kroner. I går varslet Suzuki priskutt på denne bilen, melder avisen.Den ventede eksplosjonen i det indiske bilsalget er dårlig nytt for miljøet. En ny, gjennomsnittlig indisk bil gir høyere utslipp enn en tilsvarende europeisk bil, blant annet som følge av elendig kvalitet på drivstoffet. Ingen av bilene lever heller opp til vestlige standarder på noen måte.