Kan tulipankrakket gjenta seg?

Tulip Mania er kanskje det mest spesielle krakket i historien - kan historien gjenta seg?

Foto: Scanpix

Tulip Mania Tulip Mania var det kanskje mest besynderlige og spesielle krakket noensinne der tulipanen var det økonomiske instrumentet. Tulip Mania varte i mange år og toppet i 1637. Historien ble gjengitt av journalisten Charles Mackay i 1843.Tulipaner ble handlet som økonomiske instrumenter, hvor det i utgangspunktet ble ansett som et samleobjekt for de rike da en tulipan kunne koste syv årslønner.Da handel i tulipanene vokste, steg også prisen, og etterhvert ble tulipaner kjøpt som rene investeringer. Det endte med at mange gikk sammen for å kjøpe kun èn tulipan - i håp om å selge den videre med gevinst. I 1636 ble tulipaner handlet på børser i nederlandske byer, og den dyreste enkelttulipanen ble solgt for det som tilsvarer 40 årslønninger. Like etter krakket tulipanmarkedet fullstendig, og det forsvant helt.Dagens situasjon"Feed-back mekanismer" som pris-til-pris, eller pris-til-inntjening-til-pris, kaller Filip Weintraub dette fenomenet. Aksjeprisen stiger fordi aksjeprisen har steget, når naboen ble rik så kan vel jeg også. Og aksjeprisen stiger fordi folk føler seg rikere og konsumerer mer. Det øker igjen inntjeningen til selskapene, som igjen øker aksjekursen. Om en aksjepris stiger eller prisen på en tulipan stiger vil da ha like prosesser.- Prosessen viste seg å være kulturell og ikke mekanisk. 1600-tallet var også preget av at aviser ble spredt rundt til folket. En informasjonsrevolusjon på linje med dagens internett. Og media har en tendens til å skrive om det som allerede har folks interesse. Igjen, vi snakker om en selvforsterkende prosess, sier Weintraub. - Og historien vil gjenta seg, avslutter han.InternettulipanenDen mest åpenbare sammenligningen er internettboblen. Her ble tulipankrakket trukket frem av mange aktører, som i ettertid viste seg å være korrekt.Når en ser på prisingen av såkalte internettselskaper, blir det naturlig å dra paralleller til tulipanløken på 1600-tallet. Da den kom til Europa, oppstod det en hype som savner sidestykke i blomsterhistorien. Hypen sendte prisen på tulipanløk til himmels. Da hypnosen gikk ut av markedet, gartnere, blomsterhandlere og andre oppdaget at det bare var en blomst, kollapset hele markedet for tulipanløk.Dette kunne vi lese i KapitalData nummer 11 i 1999.Hva blir den neste tulipanen? Er vi i en bobletilstand nå? Hvilken bransje er den neste tulipanen? Si din mening her.