Milliard-kostnad ved logobytte

StatoilHydro skifter navn til Statoil og bytter logo. Kostnaden er enorm.

Statoils nye logo - Foto: Selskapet
Børs

Tidligere har kostnadene rundt navnebytte vært heftig omdiskutert, og nå er samtaleemnet den nye logoen.Les også: Er den nye logoen lik den til en blomsterbutikk?- De sier jo selv at omprofiliering av bensinstasjonene vil koste 2 milliarder kroner, og den vil de utsette. Jeg sa for lenge siden at omprofileringen ville koste 3-3,5 milliarder kroner. Kostnadene uten bensinstasjonene vil trolige ligge mellom 0,5 og 1 milliarder kroner. Dette avhenger av hvor komplisert det er å reprodusere fargen, sier Christian Sinding i Brand Consulting til HegnarOnline.- Hva synes du om logoen?- Jeg synes logoen er annerledes. Det er en interessant logo. De trekker strikken litt langt når de uttaler seg om logoen med ord som "stjernehimmelen", sier han. Sinding sier han ville tatt bort "den plomma" om han fikk velge.Ledestjerne - En stjerne, en turbin, en borekrone, en vindmølle. Mange assosiasjoner kan knyttes til den nye logoen som skal pryde konsernets installasjoner og bygninger etter det planlagte navneskiftet fra StatoilHydro til Statoil 1. november 2009, skriver StatoilHydro på sin hjemmeside.- Stemmer milliard-estimatet?- Vet ikke hvor det kommer fra. Byttet anslått til 200 millioner, sier kommunikasjonsdirektør, Ola Morten Aanestad, i StatoilHydro til HegnarOnline.

Nyheter
Børs