Aksjene med høyest kursmål gjør det langt bedre enn markedet, mens de minst populære typisk gir elendig avkastning.Det viser en undersøkelse gjennomført av aksjesjef Robert Næss i Nordea Investment Management, skriver Finansavisen torsdag.Han så på alle analytikernes anbefalinger og kursmål for norske aksjer, i perioden 2006-2009.- De minst populære aksjene ga dårlig avkastning. Det kan være at en del av dem var «drittaksjer» med liten sannsynlighet for å lykkes og stor sannsynlighet for å gå konkurs, forklarer han.Plukker man ut aksjene som hylles vil imidlertid resultatet bli et helt annet.- Dersom du valgte favorittene fikk du derimot en avkastning på linje med Oslo Børs. De minst likte aksjene gjorde det verre enn de best likte i 56 prosent av ukene, men i det skrekkelige børsåret 2008 var sammenhengen reversert. Da ga selskapene med flest salgsanbefalinger en meravkastning på fem prosentpoeng i forhold til Oslo Børs og 7,4 prosentpoeng i forhold til favorittene.I løpet av fireårsperioden slo favorittaksjene markedet med tre prosentpoeng, mens meravkastningen i forhold til de minst likte aksjene var hele 57 prosentpoeng.Les hele denne saken i torsdagens utgave av Finansavisen.