Norsk luksus slår an i Frankrike

Denne uken har franske forbrukere kjøpt 2,8 tonn Salma-laks. Tines luksussatsing ser ut til å gå mot sitt første overskudd.

Foto: Marine Harvest
Børs

Salma er skinn og benfri lakseloin som vakumpakkes innen fire timer etter slakting, for så å markedsføres som rå sushi fisk. Bak Salma står Salmon Brands som eies 50/50 av Tine og Bremnes fryseri.Salget av de eksklusive lakseloinene begynner i følge Finansavisen å skyte fart i gourmetlandet Frankrike.-Vi bruker samme virkemidler i Frankrike som i Norge, spesielt demonstrasjoner og prøvesmaking i matbutikkene. Dessuten jobber vi med toppkokker som Paul PBocuse, Michel Roth, Eric Briffard og Eivind Hellstrøm, som alle har omfavnet Salma og serverer den i restaurantene sine, sier markedssjef Lars Petter Swendsen i Salmon Brands til Finansavisen.Hittil har Salma tapt 42 millioner kroner de siste 5 årene. Swendsen sier til avisen at de ennå har et stykke å gå før dette blir en økonomisk suksess. Men han anslår en dobling av det totale salgsvolumet i 2010, og at inneværende år for første gang vil bringe et lite pluss på bunnlinjen.De nesten to tonnene med laks som konsumeres av franske matnytere betyr en omsetning på nesten 350 000 kroner i uken for selskapet.

Nyheter
Næringsliv