Katastrofen rammer bil og chip-bransjen

Japan eksporterte for 767,8 milliarder dollar i 2010. Landet som er ansvarlig for nærmere ni prosent av verdens økonomiske output er verdens hoffleverandør på en rekke kritiske delkomponenter.

Publisert 29. mars 2011 kl. 10.37
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 08.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 280 ord
Ringvirkningene av naturkatastrofen i Japan har begynt å gjøre seg gjeldende for andre land gjennom stopp i leveranser på en rekke komponenter som Japan har forsynt verden med.Ifølge Wall Street Journal står Japan for 60 prosent av verdens totale silikonwafer-produksjon. Dette er grunnleggende byggekomponenter i chiper, som landet også er storpordusent av.Japan har hittil stått for 20 prosent av alle computerchiper som distribueres på verdensmarkedet. Her er det stor usikkerhet om de vil klare å få nok silikonwafere. To fabrikker som sto for 25 prosent av Japans silikonwafer-produksjon ble stengt som følge av skjelvet.- Det er en langsiktig utfordring, sier Paul Reilly som er CFO i Arrow Electronics til Wall Street Journal. Arrow er en av verdens største chip-distributører og følger nøye med på utviklingen.De felste chip-produsentene har lager på innsatsvarer for et par ukers produksjon. Det knytter seg derfor stor spenning til hvor raskt de to stengte fabrikkene kan åpne igjen, og hvor raskt andre silikonwafer-tilbydere kan oppskalere sin produksjon.Japan står også for 90 prosent av bt-væske som brukes når man skal lage kretskort. Akkurat av bt-resiner skal det ifølge avisen være tilstrekkelig på lager til at verden tåler en midlertidig produksjonsstans. Men på andre områder har mangelen allerede begynt å gjøre seg gjeldende.General Motors måtte stenge en fabrikk i Louisiana og over det meste av Europa har Peugeot-Citroën kuttet ned noe av produksjonen. Hitachi står nemlig for hele 60 prosent av verdensmarkedet for sensorene som måler luftstrømmen inn til bilmotoren. Fabrikken lå i det nordlige Japan og er stengt.For japanske bilprodusenter vil det de neste par årene dreie seg mye om å bygge opp hjemme. Dermed kan de miste fordelaktige posisjoneringsmuligheter i andre land, som fore eksempel Kina.