Statoil Fuel & Retail knuste forventningene

Statoil Fuel & Retail knuste forventningene på bunnlinjen i 2. kvartal og omsetningen økte kraftig, men EBITDA falt 35 millioner kroner.

Statoil Fuel & Retail CEO Jacob Schram til venstre og CFO Klaus-Anders Nysteen. Foto: Finansavisen.
Børs
Statoil Fuel & Retail hadde et bedre resultat i 2. kvartal, sammenlignet med samme kvartal i 2010. Resultat etter skatt endte på 372 mill. kroner, opp fra 315 mill. kroner i 2. kvartal 2010.Forventingene lå, i følge Reuters, fra 308 til 369 millioner kroner.Resultat pr aksje (EPS) endte på 1,24 kroner, opp fra 1,05 kroner i fjor. Her var det i følge Reuters ventet fra 1,02 til 1,13 kroner.
Driftsresultatet endte på 545 millioner kroner, opp fra 478 millioner kroner i fjor. Her var det ventet et sted mellom 495 og 567 millioner kroner. Justert driftsresultat var imidlertid ned fra 575 millioner kroner til 545 millioner kroner.EBITDA kom inn på 845 millioner kroner, ned fra 880 millioner kroner i fjor. Her lå forventningene på 800 til 864 millioner kroner, med median på 841 millioner kroner.I andre kvartal gikk programmet for å redusere kostnader etter planen og bidro til 20 norske millioner kroner i reduserte kostnader. Dette bidrar dermed til en kostnadsbesparelse på 35 millioner norske kroner så langt i år.Selskapet rapporterer om betydelig økt fortjeneste i Skandinavia i andre kvartal 2011. I Sentral- og Øst-Europa var volumene stabile men press på drivstoffmarginene fortsatte - butikksalg i regionen hadde en framgang. Totalt sett er marginene for drivstoff til veitransport økt med 8,5 prosent.Driftsinntektene i kvartalet var på 19.015 millioner kroner, opp 15,8 prosent fra 16.418 millioner kroner i kvartalet i fjor.Det var godt over median for de forventningene Reuters referer til, på 17.685 millioner kroner. Forvetningene til 7 analytikere lå fra 15.094 til 20.093 millioner kroner.- Dieselvolumene i Skandinavia øker, men det veier ikke helt opp for den merkbare nedgangen i bensinvolumene. På samme tid er det en vekst i business to business (B2B) segmentet i totalmarkedet. Vår viktigste oppgave i Skandinavia fremover er å fortsette optimaliseringen av våre fullservice- og automatstasjonsnettverk, inkludert ekspansjon til attraktive lokasjoner med høy trafikk, forklarer Jacob Schram, konsernsjef i Statoil Fuel & Retail.Omsetningen etter to kvartaler er opp 14,3 prosent, til 36.010 millioner kroner.Resultat etter skatt etter to kvartaler er ned 31,1 prosent, til 536 millioner kroner. EPS er ned fra 2,59 til 1,78 kroner.Antallet stasjoner er økt med 11, til 2.301 siden i fjor.