Telenor har funnet feilen

En programvarefeil levert av Ericsson var medvirkende til at mobilnettet til Telenor kollapset i juni. Men kundene har ikke flyktet, opplyser selskapet.

Jon Fredrik Baksaas, Telenor, på Eierskapskonferansen. Foto: Berit Roald / SCANPIX

To dager før selskapet legger fram resultatet for andre kvartal, redegjorde Telenor detaljert for hvorfor mobilnettet falt ut tre ganger i mai og juni.Telenor har sammen med leverandøren Ericsson rekonstruert svikten i et laboratorium for å se hva som gikk så galt.Kollapsen skyldtes at en server måtte restartes, og dette ført til en signalstrøm som Telenors kjernenett ikke tålte.- I etterpåklokskapens navn kan man fundere på om det var lurt å restarte midt på dagen, når det var så mye trafikk, men dette er en operasjon som skal gå fint, forteller divisjonsdirektør Ingrid Lorange i Telenor.Teleanalytikere tror neppe feilen vil prege kvartalsresultatene. Telenor har i en måned jobbet med å endre systemet sitt for at signaltrafikken skal gå greiere.- Noe blir ordnet i august, og i september er alt på plass, sier Lorange.Norgessjef Ragnar Kårhus i Telenor fortalte tirsdag at selskapet har fått flere mobilkunder etter den omfattende svikten 10. juni.- Vi har ikke opplevd kundeflukt, sier Kårhus.Telenor skal nå bygge ut og øke kapasiteten på mobilnettet sitt. Samtidig skal de redusere unødvendig signaltrafikk og minimere konsekvensene om en feil skulle skje igjen.- Vi kan ikke garantere at det ikke vil skje feil igjen, men vi er trygge på at akkurat denne feilen ikke vil gjenta seg, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til NTB.(©NTB)