Nordlys blir snudd tidligst mandag

Da Nordlys ble slept til kai branndagen torsdag, ble skipet lagt til på styrbord side slik at skipets lasteluke og inngangsparti ligger på feil side av kaien.

Konsernsjef Olav Fjell ved hurtigruteskipet Nordlys ved kaia i Ålesund. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Børs
Derfor må Nordlys snus 180 grader rundt, til babord side, før det er mulig å hente ut noe fra skipet.Søndag morgen ble det antatt at Nordlys allerede mandag skulle slepes til Fiskerstrand Verft i Sula for reparasjoner. Nå tyder mye på at skipet blir liggende lengre enn antatt i Ålesund.- Ettersom Nordlys nå er tett og ikke tar inn mer vann, har det ikke samme hast å få skipet av gårde for reparasjoner, sier Norum. Han sier at Hurtigruten derfor vil bruke tid på å innhente anbud fra verft som kan reparere skipet.Mandag morgen reiser den siste delen av passasjerene fra Ålesund. De var i helgen på utflukt til Geiranger og Atlanterhavsparken. Hurtigruten greide å skaffe nødpass til alle de utenlandske statsborgerne som var om bord, og som forlot det brannherjede skipet uten å få med seg verken pass eller eiendeler.- De vil få ettersendt bagasje så snart vi får hentet ut eiendelene fra skipet, sier Norum.Søndag var det fortsatt altfor tidlig å si noe om når Nordlys eventuelt kan komme i rutetrafikk igjen etter at skipet er reparert. Imidlertid var det planlagt å ta nettopp Nordlys ut av drift før ulykken skjedde.- I forbindelse med vinterruten skulle vi ha ti skip og ikke elleve i drift fra 1. oktober og ut året. I år var det bestemt at det var Nordlys som skulle tas ut av rute, og legges i opplag fra 1. oktober og ut året, sier Norum.Dermed har Hurtigruten litt bedre tid på seg til å finne et erstatningsskip dersom Nordlys ikke kan gå i trafikk igjen fra nyttår.Passasjerene som skulle ha reist med Nordlys i dagene fram til 1. oktober, vil få tilbud om alternative reise, ifølge Norum.Periscopus AS ved Trygve Hegnar eier 28,25 prosent i HRG (Hurtigruten).