Orkla svir av over en mrd. på reklame

Orkla bruker skyhøye beløp på markedsføring, men salget svikter.

Åge Korsvold. Foto: Finansavisen.

Axe Excite Bodyspray ble i vinter kåret til årets beste dagligvarelansering, men reklamefilmer som denne koster Orkla dyrt, skriver dn.Så langt i år har Orkla brukt fem prosent av inntektene fra merkevarevirksomheten på reklame - og regner med å bruke over én milliard på markedsføring i løpet av 2012.Det står ikke i stil med selskapets resultater.I årets tre første måneder solgte Orkla merkevarer for 5,6 milliarder kroner, en nedgang på 2 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Fra april til mai falt imidlertid omsetningen med 6 prosent, og heller ikke inntjeningen holder stand.- Marginene er ok, men det er ingen grunn til å være fornøyd, uttaler Orkla-sjef Åge Korsvold til avisen.Nedgang av salget i Sverige, bortfall av kontraktsproduksjon hos Procordia og Lilleborg, samt nedleggelse av en sjokoladefabrikk bidro til å dra ned resultatet.