Helt avgjørende for Norwegians suksess

Et uhell avdekket det som kanskje har vært det viktigste for Norwegians suksess. Se TV-intervjuet med Bjørn Kjos i anledning 10-års jubileumet.

Børs

I løpet av de 10 årene Norwegian har eksistert har det vært opp og nedturer, men en ting har vært helt avgjørende for suksessen, og det ble avslørt ved et uhell - den første dagen.Internett stod helt sentralt i oppstarten av Norwegian for 10 år siden, og hadde ikke flyselskapet hatt en egen internettside for booking den gangen kunne starten blitt enda tyngre.- Hvor viktig har internett vært for Norwegians suksess? - Det har vært helt avgjørende, og hvor viktig det skulle bli fikk vi en smakebit på den dagen vi startet opp - for 10 år siden, sier Bjørn Kjos til HegnarOnline.Her kan du se 10 minutter av intervjuet med Norwegian-sjefen Bjørn Kjos Hele intervjuet finner du i opptaket av Økonominyhetene fredag. Der svarer Bjørn Kjos også på om han kunne landet et passasjerfly på egen hånd, og om han tror Trygve Hegnar kunne landet et småfly.Telefonsystemet brøt sammenTelefonsystemet brøt sammen, og var nede i fire timer, da Norwegian åpnet for bestillinger på åpningsdagen for 10 år siden. Men kundene fant internettsiden og bestilte billettene der istedet. Det var redningen.Dette ble på en måte også debuten for mange nordmenn å bestille flyreiser på internett, og siden den gangen har bookingen av flyreiser via internett eksplodert.I Norwegian ble 80 prosent av bestillingene av totalt 8,12 billetter i første halvår gjort på internett. I fjor var andelen 84 prosent, men på grunn av økt salg via reisebyrå har andelen falt med 4 prosent poeng.Til tross for denne nedgangen ble det likevel bestilt flere billetter på flyselskapets internettside enn noen gang tidligere i første halvår, anslagsvis 6,8 millioner.

Nyheter
Børs