Må kutte 500 millioner kroner

Mediehuset Schibsted skal de neste to årene kutte kostnader på en halv milliard kroner.

Publisert 10. aug. 2012 kl. 09.07
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 20.09
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 142 ord
Foto: Scanpix

Schibsted la fredag morgen sin rapport for andre kvartal. Der melder de at de må kutte 500 millioner kroner de kommende to årene , hovedsakelig i de abonnementsbaserte mediehusene i Norge, Sverige og Spania."Som en konsekvens av de strukturelle endringene må Schibsted Media Group tilpasse og omdanne mediehusene våre raskt for å sikre deres relevans og lønnsomhet også i en digital fremtid. Målet er både å investere betydelig i digital kompetanse og redusere kostnadene. Sterke redaksjonelle produkter vil være fundamentet for en sunn og lønnsom virksomhet også i den digitale fremtiden, skriver selskapet.En betydelig andel av kostnadskuttene vil være knyttet til netto bemanningsreduksjoner. I tillegg vil selskapet flytte ressurser fra trykte medier til online-aktiviteter.Schibsted har i andre kvartal hatt en 9 prosent nedgang i annonseinntektene på papir, og en 10 prosent økning i annonseinntektene på nett.Les hele rapporten her.Følg HegnarOnline på Facebook her!