Betaler millioner for å få info minutter før alle andre

De råeste aktørene betaler gjerne titusenvis av kroner i måneden for å få nøkkelinformasjon to sekunder før rivalene.

Illustrasjon: Oslo Børs
Børs

I løpet av de siste årene har en eksklusiv gruppe investorer vært villig til å legge store summer på bordet for å motta en økonomisk undersøkelse før den publiseres.Thomson Reuters skal nemlig ha betalt University of Michigan over 6,1 millioner kroner i året for å motta forbrukertillitstallene før de blir offentlig kjent.To fredager i måneden offentliggjør University of Michigan sin consumer confidence index klokken 16.00 norsk tid. Tallmaterialet er mye sitert i økonomiske medier, og kan bidra til å påvirke markedet.Thomson Reuters skal ha tilbudt informasjonen til sine klienter klokken 15.55. Videre skal selskapet ha solgt informasjonen videre til et knippe kunder to sekunder før publiseringstidspunktet, altså klokken 15.55,58 norsk tid.De to sekundene kan bety millioner av dollar i fortjeneste for investorer som praktiserer en datamaskindrevet strategi kalt high-frequency trading.Flere av kundene skal ha betalt om lag 36.000 kroner i måneden for å få to sekunders forsprang.Ifølge The New York Times er det ventet riksadvokaten i New York vil sette foten ned og stoppe denne praksisen.

Nyheter
Børs