Spår Tesla-boble

Tesla Motors er mer verdt på børsen enn både Harley Davidson og Mazda. Analysesjef David Trainer frykter kurskollaps.

Tesla Model S
Børs

Tesla Motors har til gode å vise en jevn inntektsstrøm, men er mer verdt på børsen enn både Harley Davidson og Mazda. Analysesjef David Trainer frykter kurskollaps.Tesla dukket for noen år opp fra intet, og har den siste tiden tatt bilmarkedet med storm med sin Tesla S. Særlig i Norge, hvor bilavgiftene er blant de høyeste i verden og elbiler slipper moms, bilavgifter og bompenger, har Tesla slått an.Samtidig har aksjemarkedet tatt fullstendig av, og en aksje i Tesla koster nå rundt 150 dollar. Det begynner å bekymre flere (se grafen i bunnen av artikkelen).- Tesla er priset for en enorm profittvekst, til tross for at de ikke har demonstrert en konsistent profitabilitet. For øyeblikket har selskapet en markedsverdi som ligger 50 prosent høyere enn Harley Davidson, til tross for at deres varslede inntekter for 2013 ligger på en tredjedel, og marginvarslet ligger på halvparten av fjorårets Harley Davidson-marginer, skriver David Trainer, kommentator i Forbes og adm. direktør for analyseselskapet New Constructs i en fersk analyse.Trainer peker også på at selskapet ikke har levert overskudd før i første kvartal i år. Da gikk de for første gang med 11 millioner dollar i overskudd. Men det meste av det overskuddet kunne tilskrives andre poster enn direkte fra bilproduksjonen. Dermed er det usikkert om tallene vil være mest røde eller sorte i kvartalene fremover.Overpriset?Likevel er markedet over seg av begeistring for elbilaksjen.BMW, som er verdens femte mest lønnsomme bilprodusent, er verdt 375 milliarder kroner. Tesla er verdt 110 milliarder, eller litt under en tredjedel av BMW.Mens Tesla håper å produsere 21.000 biler i år, produserte BMW 1,85 millioner biler i fjor. Med andre ord brukte de fire dager på å produsere like mange biler som Tesla gjør på ett år.Likevel er Tesla verdt mer enn både Harley Davidson, Mazda og Renault og Citröen-produsenten PSA.MarginpressDet er ventet at marginene til Tesla vil komme under press når konkurrentene virkelig setter inn alle tilgjengelige kapasiteter. Foreløpig er selskapet markedsledende på elbiler i luksusmarkedet, men det er først og fremst fordi de er de eneste i dette segmentet.Selv om Tesla S er overlegen på den tekniske siden, vil de antagelig få problemer om de beveger seg ned i de vanligere bilsegmentene. Der er Ford, GM, Chrysler og andre selskaper som allerede har enorme stordriftsfordeler og større kassabeholdninger.Selskapene har allerede fått blod på tann, og Chryslers toppledelse har allerede innrømmet at de selger hver elbil med tap foreløpig.Her hjemme er det lett å tro at Tesla er en sikker suksess. Bilene er etter norske forhold priset svært konkurransedyktige, men i resten av verdens bilmarkeder er de regnet som ganske dyre biler. Selv om det er ventet at Tesla vil være en sterk spiller i markedet for luksus-elbiler, er det vanskelig å tro at de vil være en så dominerende aktør som prisingen tilsier.Ifølge Forbes må Tesla ta igjen Harley Davidsons marginer i løpet av fem år, og de må øke inntektene med 35 prosent årlig de neste ti årene.Samtidig har selskapet 25 millioner utestående opsjoner pr. 31. Desember 2012. Ifølge Forbes er de verdt over 18 milliarder kroner med dagens aksjekurs.Ikke i shortsForbes venter likevel ikke at shortingen av aksjer vil begynne helt enda. Optimismen knyttet til selskapet er foreløpig mer enn sterk nok til at aksjen kan fortsette videre oppover.- Investorer burde unngå Tesla-aksjen nå. De som eier aksjen burde selge, og glede seg over profitten. Problemet med en irrasjonelt priset aksje er at det umulig å si når den vil være rasjonelt priset igjen. Bare vit at når markedet kommer til fornuft igjen - antagelig etter at alle opsjonene er cashet inn - så vil Tesla-aksjonærene tape masse penger, sier Trainer.Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen 22. august 2013

Nyheter
Børs