At Norwegian-eier og grunder Bjørn Kjos er en tøff sjef, er ikke til å stikke under en stol.Onsdag snakket Kjos om lederskap under et frokostseminar i Forskningsparken.-Det er viktigere å ta avgjørelser enn la være å ta avgjørelser. Noen ganger blir avgjørelsene feil.  Men da får vi bare rette det opp, sa Kjos, og fortsatte;  – Men når det blir 4-5 ganger med lignende feil og tabber da må man selvfølgelig begynne å lære, legger han til med et smil.
Må prøve og feile- Glad i å prute- Vi kommer aldri til å se så gode priser igjen
Kjos var også klar på at han heller vil ha medarbeidere som tør å gjøre feil, enn medarbeidere som aldri gjør feil.- Ved å prøve og feile kan man oppdage helt nye ting, sa Kjos.Det han derimot ikke vil ha er medarbeidere som ikke fungerer. - Vi må være tydelige og si klart ifra; Og om man ikke fungerer ett sted så får man det faktisk mye bedre om man gjør noe annet. Det er vanskelig, og det kan virke hensynsløst å gi en slik beskjed.  Men jeg kan altså ikke ta vare på noen få og derved risikere alle, sa Kjos.Skal en tro Bjørn Kjos selv liker han likevel å kjenne på smertegrensen for hva som fungerer.- I september 2002 startet de første lavprisrutene å kjøre. Den gangen skjedde 0,3 prosent av SAS’ bestillinger på nett, men vi skjønte at det var dit vi skulle.  – Jeg avtale med en dame som skulle opprette et call-senter, og hun sa vi trengte minst 30 personer, sa Kjos.–Jeg er jo som kjent ganske flink til å prute, så vi kom ned i 16-17 personer. Da billettbestillingen åpnet brøt call-senteret naturlig nok sammen etter noen få minutter, og folk brukte nettet fordi det var eneste løsning. Vi hadde derved 30 prosent nettsalg helt fra starten.Kjos har tenkt ekspansivt når det kommer til å sikre seg nye fly og en moderne flyflåte.Og i 2012 gjorde Norwegian fastlandsnorges desidert største investering med kjøpsavtalen på 122 nye fly fra Boing og samtidig 100 nye fly fra Airbus.-Jeg sa; Vi kommer aldri til å se så gode priser igjen. La oss ta begge! (red.kom.: Airbus og Boeing).  Bjørn Kjos hadde sittet i harde forhandlinger og presset begge flyprodusentene.  De nye flyene bruker mye mindre drivstoff, det er snakk om å redusere flykostnaden ned mot en milliard året på ett fly. På spørsmål om han hadde en plan B var svaret;– Jeg er utdannet jagerflyger og er vant til å prøve å minimere risiko.  Hvis det hadde skjært seg? Neei, vi kunne vel leie ut flyene, da?