Økte verdien med 270 milliarder kroner på ett år

Google har lagt bak seg et fantastisk år. Her er verdens mest verdifulle merkevarer.

Foto: Scanpix

«BrandZ» har kåret verdens 100 mest verdifulle merkevarer. I dette arbeidet har selskapet kombinert finansielle nøkkeltall med grundige undersøkelser blant forbrukere.GooglePå toppen av listen finner vi teknologigiganten Google som er oppført med en merkevareverdi på 158,8 milliarder dollar, hvilket er en oppgang på 40 prosent fra fjorårets undersøkelse.Det betyr at verdien på Googles merkevare har økt med 45,38 milliarder dollar, eller 270 milliarder kroner det siste året.Det er verdt å merke seg at selskapene som inntar de fire beste plassene er teknologibedrifter.98 prosent på åtte årI løpet av det siste året har merkevareverdien på de 100 selskapene som er med i undersøkelsen økt med 12 prosent.Siden rangeringen så dagens lys i 2006 er oppgangen på 98 prosent. I den samme perioden har verdien på teknologiselskapene på listen økt med 143 prosent.Verdifulle merkevarer:

  1. Google: 158,84 milliarder dollar (+40 prosent)Google: 158,84 milliarder dollar (+40 prosent)
  2. Apple: 147,88 milliarder dollar (-20 prosent)Apple: 147,88 milliarder dollar (-20 prosent)
  3. IBM: 107,54 milliarder dollar (-4 prosent)IBM: 107,54 milliarder dollar (-4 prosent)
  4. Microsoft: 90,19 milliarder dollar (+29 prosent)Microsoft: 90,19 milliarder dollar (+29 prosent)
  5. McDonald's: 85,71 milliarder dollar (-5 prosent)McDonald's: 85,71 milliarder dollar (-5 prosent)