- Samsung og Apple vil tape betydelige andeler

Ratingsbyrået Fitch er ikke nådig i som dom når det gjelder smarttelefonmarkedet fremover.

Apples sjef Tim Cook presenterer iOS 7. NTB Scanpix / NTB Scanpix
Børs

«Svekkelsen for Samsung og Apple skyldes i hovedsak økt konkurranse i fremvoksende markeder. Der vil lavt prisede modeller fra lokale produsenter ta markedsandeler på bekostning av de to store», skriver Fitch ifølge DN. Nykommere fra Kina er i ferd med å true Samsung og Apples dominans i det som har vært et svært lukrativt marked.Det 4 år gamle mobiltelefonselskapet Xiaomi har økt sine markedsandeler fra 5 til 14 prosent på bare ett år i Kina. Med det har lavprisselskapet passert Samsung, som blir danket ned til annenplassen, som den deler med Lenovo og Yulong - med 12 prosent andel. «I disse markedene, hvor kostnader er relativt sett viktigere enn global merkevarestyrke eller det siste innenfor teknologi, kan konkurrerende smarttelefoner til mellom 100 og 300 dollar tilby de samme nøkkelfunksjonene som langt dyrere telefoner fra Samsung og Apple», påpeker Fitch ifølge DN. Apple gjør seg samtidig klar til å lansere oppdaterte smarttelefonmodeller om en knapp måned - trolig med større skjermer. Dette gjør at de vil konkurrere direkte med toppmodellene fra blant andre Samsung.