15.000 nye kunder valgte disse billigfondene
- Tallene er tydelige, sier styreleder Bernt Bangstad i Aksjonærforeningen.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F6472535.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D%3D500%26t%5Bresize%5D%5Bheight%5D%3D500%26accessToken%3D3ec8f811f7b9251f322344b108e869925442408bc1edb6fec5906480e94d0b39)
Antallet fondskunder hos DNB, Handelsbanken, Nordea, KLP og Storebrand økte med 2,9 prosent i fjor. Antallet kundeforhold i indeksfondene deres økte derimot med hele 78 prosent.Ny trendFinansavisen kan fortelle at antall kunder som valgte indeksfond istedenfor aktivt forvaltede og dyrere fond, økte med hele 15.000 i fjor. Og trenden fortsetter i 2016.- Tallene er tydelige, vi ser en kraftig vekst både i antallet kundeforhold og forvaltet kapital hos indeksfondene, sier styreleder Bernt Bangstad i Aksjonærforeningen til Finansavisen.- Hvorfor skjer dette?- Mange er nok skeptiske til at aktiv forvaltning skaper verdier ut over honorarene forvalterne tar, men ønsker samtidig å være eksponert mot aksjemarkedet, sier Bangstad.Av 33.000 nye fondskunder hos de fem aktørene valgte nærmere halvparten - 15.000 kunder - indeksfond i 2015. Dermed stiger indeksfondenes andel av den forvaltede kapitalen.Ifølge Finansavisen økte forvaltningskapitalen i indeksfondene til de fem største aktørene fra 3,65 milliarder kroner til 6,1 milliarder i fjor.