<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

15.000 nye kunder valgte disse billigfondene

- Tallene er tydelige,  sier styreleder Bernt Bangstad i Aksjonærforeningen.

Publisert 16. feb. 2016
Oppdatert 16. feb. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 149 ord

Antallet fondskunder hos DNB, Handelsbanken, Nordea, KLP og Storebrand økte med 2,9 prosent i fjor. Antallet kundeforhold i indeksfondene deres økte derimot med hele 78 prosent.Ny trendFinansavisen kan fortelle at antall kunder som valgte indeksfond istedenfor aktivt forvaltede og dyrere fond, økte med hele 15.000 i fjor. Og trenden fortsetter i 2016.- Tallene er tydelige, vi ser en kraftig vekst både i antallet kundeforhold og forvaltet kapital hos indeksfondene, sier styreleder Bernt Bangstad i Aksjonærforeningen til Finansavisen.- Hvorfor skjer dette?- Mange er nok skeptiske til at aktiv forvaltning skaper verdier ut over honorarene forvalterne tar, men ønsker samtidig å være eksponert mot aksjemarkedet, sier Bangstad.Av 33.000 nye fondskunder hos de fem aktørene valgte nærmere halvparten - 15.000 kunder - indeksfond i 2015. Dermed stiger indeksfondenes andel av den forvaltede kapitalen.Ifølge Finansavisen økte forvaltningskapitalen i indeksfondene til de fem største aktørene fra 3,65 milliarder kroner til 6,1 milliarder i fjor.