Norwegian får foreløpig ja på USA-søknad

Flyselskapet Norwegians irske datterselskap har fått en foreløpig godkjennelse fra det amerikanske samferdselsdepartementet til å drive flytrafikk til USA.

Publisert 16. april 2016 kl. 08.11
Oppdatert 16. april 2016 klokken 08.27
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 335 ord
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle ASA. Foto: Scanpix
Selskapet Norwegian Air International har ventet i to år på å få denne godkjennelsen.– Det er en tillatelse gitt av det amerikanske transportdepartementet. Det er en søknad som har ligget inne i altfor lang tid, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB.– Det betyr at vi rykker nærmere å kunne åpne stadig flere ruter for vårt irske datterselskap. Vi har lenge planlagt ruter mellom Irland og USA, fortsetter hun.Fredag ble det kjent at Norwegian har fått en foreløpig amerikansk flytillatelse. En siste høringsrunde gjenstår før det blir klart om Bjørn Kjos og selskapet kan lansere den lenge planlagte ruta fra Cork i Irland til Boston i USA.På tide– Det er på høy tid at det amerikanske transportdepartementet omsider foreslår å innvilge søknaden om flytillatelse som vi hele tiden har sagt er i tråd med Open Skies-avtalen mellom Europa og USA, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding.Norwegian-sjefen skrev i fjor sommer et brev til USAs transportminister Anthony Foxx og utenriksminister John Kerry der han lokket med mange arbeidsplasser og økt sysselsetting om selskapet fikk lisens.– Det har tatt lengre tid for oss enn for andre selskaper. Konkurrentene våre har kontrollert markedet i tiår, og de har satt alle krefter i sving for å hindre en lavprisaktør med splitter nye fly å komme inn på markedet, sier kommunikasjonssjef Skånvik.– Vi kommer til å fly med de Dreamlinerne, så det blir en lik operasjon med den vi har i dag, fortsetter hun.Flere søknaderI desember i fjor la Norwegian inn en ny søknad, den gangen for et nytt datterselskap i Storbritannia. Ifølge ønsker lavprisselskapet å opprette egne selskaper utenfor Norge for å ikke bare kunne fly mellom hjemlandet og utlandet. Det er en prosess som fortsetter selv ved et eventuelt «ja» til det irske datterselskapet.– Vi bruker den norske lisensen, men den har begrensninger. Mange land krever at man er et EU-land for å operere ruter dit, og det er også land som krever at man har visse bilaterale avtaler, sier kommunikasjonsdirektøren til avisa.