<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

TAG Heuer satser knallhardt i Kina

- Vi satser hardt, sier Tag Heuer-sjef, Jean-Claude Biver

Publisert 12. juni 2016
Oppdatert 12. juni 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 322 ord
lead

- Vi satser hardt, mer enn noensinne, ettersom alle (de andre) merkene selger seg ned, uttalte en meget offensiv Tag Heuer-sjef, Jean-Claude Biver, i et intervju med nyhetsbyrået Reuters.- Dette betyr at investeringen vår blir mye sterkere nå, la han til.Den sveitsiske klokkeeksporten har falt med nesten 10 prosent på årlig basis de første fem månedene av 2016, og en stor del av nedgangen skyldes svakere etterspørsel fra Kina og Hong Kong, to av de tre største markedene for klokkeeksport.I flere år har asiatiske konsumenter vært helt ville etter sveitsiske urverk, men i fjor begynte det å snu da eksporten til det største markedet, Hong Kong, falt med hele 23 prosent mellom januar og november. Nedgangen i Kina var i den samme perioden på over 5 prosent.En kraftig appresiering av sveitserfrancen gjør også sitt til at klokkeprodusentene sliter og dermed har mange merker sagt opp hundrevis av ansatte og lagt om produksjonen for å konsentrere seg om færre modeller.   TAG Heuer derimot, går som en kule. Med minimal eksponering mot de fallende asiatiske markedene, steg faktisk salget med hele 20 prosent fra januar til juni i år sammenlignet med samme periode i 2015. Sterkere etterspørsel fra USA, Australia, Storbritannia og Japan, og lanseringen av sin nye smartklokke gjør at salget skyter i været. Dermed ligger også forholdene til rette for å investere mer i Kina, mens resten av industrien kutter ned.Biver håper å oppnå tosifret vekst i salget ved utgangen av året, men ser samtidig at det kan bli utfordrende med de rådende markedsforholdene. - Vi vil prøve å holde oppe farten, men verden er så vanskelig for øyeblikket, sa Biver til Reuters, men understreket også at det viktigste ikke var salgsveksten, men å slå konkurrentene.- For meg er det viktigste å slå resten av den sveitsiske klokkeindustrien. Hvis jeg jeg gjør det bedre enn industrien betyr det at jeg øker markedsandelen. Jo vanskeligere markedet er, desto viktigere er det å øke markedsandelen, avsluttet han.