Stian Lysberg Solum

- Selg Norwegian

- Norwegian-aksjonærene har sovnet, mener analysesjef.

Analysesjef Karl-Johan Molnes og analytiker Mindaugas Cekanavicius er ute med en ny Norwegian-analyse.Konklusjonen er at salgsanbefalingen gjentas, med kursmål 230 kroner.Norwegian steg i går over 10 prosent til 314,90 kroner, og duoen ser dermed en nedside på nesten 27 prosent fra dette nivået.- SAS bør reise Kjos-statue- SAS bør reise en statue av Norwegian-sjef og -gründer utenfor sitt hovedkvarter, fordi han tvang selskapet til å kutte nok kostnader til å overleve. Intet flyselskap har vært så langt nede som SAS var i 2011, for så å overleve og fortsatt være på vingene fem år senere, innleder Molnes og Cekanavicius.De to synes det er vanskelig å tro at den gale idéen om å skape en forbrukslånsbank på innsiden av et flyselskap har blitt slik en suksess som Bank Norwegian, mens flyselskapet med sine rabatterte billetter ikke har blitt det.- Hovedgrunnen er at forbrukslån er svært lønnsomt, mens flyselskaper ikke er det, skriver duoen.Norwegian eier fortsatt 20 prosent av Norwegian Finance Holding, som har blitt deres stjerne som representerer 1/3 av aksjeverdien, eller 100 av 300 kroner.- Store spørsmålstegnMolnes og Cekanavicius mener Norwegians flyvirksomhet har store spørsmålstegn over seg, syv år etter at selskapet besluttet å forfølge sine visjoner innen lavpris langdistanse.- Når USA ikke har svart på lisenssøknaden på tre år, og det bør ta bare tre uker, er det en grunn til det. USA har to store murer som beskytter seg, Atlanterhavet og Stillehavet, og vil ikke daglig åpne sine vindebroer for 500 store kommersielle fly med besetning på asiatiske kontrakter. Temaet er sikkerhet, selv om det ser ut som at politikerne beskytter ansatte i amerikanske selskaper, heter det i analysen.- USA vil trolig holde broene stengt for lavpris langdistanse frem til deres eget lavprisflyselskap JetBlue, med sin fire-stjerners Skytrax-rating, bestemmer seg for å fly fra USAs østkyst til London med amerikansk besetning fra 2019, fortsetter Norne-duoen.- Fra «bad» til «ugly»De to mener at Brexit, terrorisme and Zika-viruset har flyttet hele den europeiske flysektoren fra «bad» til «ugly».- Risk/reward for Norwegian-aksjen var problematisk allerede før de store flyplassutbyggingene på Oslo Gardermoen (april 2017) og Bergen (Aug 2017) ble tatt i betraktning, noe som påvirker deres kortdistansevirksomhet, skriver analytikerne.Molnes og Cekanavicius viser til at Norwegian-aksjen ikke rørte seg da Finansavisen sist uke klistret et Ryanair-fly på forsiden med overskriften «Priskrig på Gardermoen».- Dette viser at aksjonærene har sovnet. Vi anbefaler investorer å selge Norwegian-aksjer før effekten av økt konkurranse i Norge gjenspeiles i resultatene, konkluderer Norne Securities.


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også