SAS med rekordfulle fly

Etter at både SAS og Norwegian har lagt frem trafikktall for oktober er konklusjonen at Norwegian fyller flyene best, SAS er mest punktlige, og begge merker presset på inntjeningen. 

Publisert 7. nov. 2016 kl. 14.03
Oppdatert 7. nov. 2016 klokken 14.03
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 400 ord
Svein Østerhus

SAS la i dag frem trafikktallene for oktober som viste at de fløy flere enn noensinne i oktober.Selskapet fraktet totalt 2,77 millioner passasjerer inkludert charterflygninger, noe som er en økning på 3,9 prosent fra samme tid i fjor. Ekskludert charterflygninger fløy SAS 2,67 millioner passasjerer etter en økning på 3,3 prosent.Inkludert chartertrafikken fløy dermed SAS rundt 7000 flere passasjerer enn Norwegian som også kunne rapportere om 2,77 millioner passasjerer i oktober. Norwegian hadde riktignok en økning på hele 16 prosent fra samme tid i fjor.SAS hadde en punktlighet på 87,6 prosent i oktober, noe bedre enn Norwegian som fikk 79,5 prosent av flyene sine av gårde til oppsatt rutetid.Fyller flyene bedreDen totale kapasiteten til SAS økte med 10,8 prosent, mens RPK (inntektsgivende passasjerkilometer), økte med 13,2 prosent, noe som betyr fullere fly. Kabinfaktoren økte med 1,6 prosent poeng til 79,7 prosent, som er ny rekord for oktober.  Norwegian oppnådde til sammenligning en fyllingsgrad på 88,4 prosent i oktober.LangdistanseStørste delen av veksten kommer fra satsingen på nye langdistanseruter til amerikanske byer som Boston, Los Angeles og Miami, i tillegg til økte frekvenser på eksisterende ruter.Totalt økte SAS den regulære langdistansetrafikken med 34,1 prosent.For Norwegian er det også i stor grad langdistansetrafikken som er driveren. Passasjerveksten på langdistanserutene for Kjos-selskapet var på vanvittige 56 prosent i forhold til oktober 2015, og kabinfaktoren på langrutene var på hele 95 prosent.   Utfordrende marked«Selv om etterspørselen vokser, har markedet blitt mer utfordrende», heter det i meldingen fra SAS.I likhet med Norwegian, opplever nemlig SAS et stort press på inntjeningen. Yielden falt med 12 prosent justert for valutaendringer fra samme tid i fjor og RASK (inntekt per tilgjengelige passasjerkilometer) hadde et valutajustert fall på 10 prosent.Av meldingen fremgår det at drivstoffprisene har begynt å stige, samtidig som dollaren har styrket seg kraftig mot den svenske kronen, og at dette har hatt en negativ effekt på arbeidskapitalen og inntjeningen.- Til sammen vil dette ha en merkbar effekt på den finansielle utviklingen i perioden fra august til oktober 2016, skriver selskapet.  Krasjlanding på børsenAksjekursen til SAS har fått juling i år. Bare siste måneden har kursen falt 14,33 prosent og siden nyttår har aksjekursen nesten halvert seg.Norwegian opplever heller ikke medvind på børsen, men noe mer enn SAS. Siste måneden er aksjen ned 5,09 prosent og så langt i år er aksjen ned 14,15 prosent.I dag er Norwegianaksjen opp med 0,29 prosent, mens SAS er ned 0,74 prosent.