Fosnavåg-reder tjente en halv milliard på ferge

Per Sævik (76) har all grunn til å være fornøyd med familiens eierskap i Fjord1. Etter tidenes resultat kan aksjonærene se frem til et utbytte på en kvart milliard kroner.

Per Sævik - Foto: Finansavisen

Finansavisen: Sævik-familien i Fosnavåg forbindes først og fremst med oljeservicerederiet Havila Shipping, skriver Finansavisen.Etter en tidkrevende refinansieringsprosess lyktes det sent i fjor omsider å komme frem til en avtale med banker og obligasjonseiere. Rederiet drives videre, blant annet takket være ny egenkapital fra Sævik.Ferge veier opp for skipMen mens millionene renner ut i supply, går det bedre enn noensinne i en annen del av Havila, nemlig transportselskapet Fjord1.Etter at Konkurransetilsynet i fjor sa nei til Sogn og Fjordane fylkeskommunes plan om å selge sine aksjer til transportkjempen Torghatten i Brønnøysund, kjøpte Sævik seg opp til en eierandel på 67 prosent gjennom selskapet Havilafjord. Samtidig sikret han seg opsjon på å overta den siste tredjedelen av aksjene fra fylkeskommunen.I går fremla Fjord1-sjef Dagfinn Neteland fjorårstallene for selskapet. Før skatt sitter konsernet igjen med 504 millioner kroner, en fremgang på vel 140 prosent sammenlignet med 2015.Halvparten i utbytteFinansavisen skriver at selskapet har en strategisk målsetting om at 50 prosent av årsresultatet skal betales som utbytte til aksjonærene. Det betyr at utbyttet etter 2016 kan havne opp mot 250 millioner kroner, avhengig av skattebelastningen. Av dette vil rundt 167 millioner kroner gå inn på konto i Sæviks eierselskap.– Det er en litt annen virkelighet enn den du opplever i styremøtene i Havila Shipping etter oljeprisnedgangen og oljeselskapenes kostnadskutt?– For å si det sånn; etter offshorekrisen har jeg fått betydelig sans for ti år lange kontrakter med statlig sikkerhet, sier Sævik.Skal investere merOm resultatet sier Sævik at «det er et brukbart tall, men vi står foran ikke ubetydelige investeringer».Både han og Fjord1-sjef Dagfinn Neteland er opptatt av nødvendigheten av gode resultater med tanke på satsingen konsernet står foran:– Vi har en to-tre milliarder kroners investeringsplan med åtte ferger i bestilling. I tillegg er vi med i konkurransen om nye fergeanbud, som fort kan bety at det vil bli aktuelt å bestille ytterligere 10–12 ferger, sier Neteland. – Det er viktig at selskapet styrker resultatene når vi står foran store investeringer, sier han.Flere økonomisaker:Stein Erik Hagen kjøper seg inn i skipark Oslo-markedet vil ikke ha større leiligheter Sjeføkonom: - Raskeste veksten på 5-6 år