Det opplyser rederiet i en melding torsdag.
BW Groups VLCC-flåte består av 11 VLCCer (Very Large Crude Carrier) inkludert to nybygg med levering i 2018.Den impliserte verdien på DHT-aksjen i transaksjonen er 5,37 dollar pr aksje, 10,50 prosent høyere enn det DHT-aksjen sluttet på i USA onsdag.- Dette er en bra transaksjon for DHT og selskapets aksjonærer, sier de i en kommentar. Snittalderen for flåten vil da være på kun 6,9 år etter at DHT nylig har solgt to av sine eldste skip, bygget i henholdsvis 1999 og 2001. Les også: DHT-ledelsen: - Dette er klart uakseptabelt
Ifølge skipsmegleranslag har flåten har en verdi på rundt 538 millioner dollar, tilsvarende 4,55 milliarder kroner. Finansiering av kjøpet gjøres ved å utstede aksjer for rundt 256 millioner dollar, hvorav rundt 32 millioner dollar i ordinære aksjer og 15.700 preferanseaksjer som kan konverteres til 15,7 millioner DHT-aksjer avhengig av godkjenning fra aksjonærene i DHT.DHT vil også betale BW Group 177,36 millioner dollar kontant, samt overta forpliktelser på 104,16 millioner dollar relatert til nybyggene.Kontantdelen av transaksjonen er forventet å bli finansiert med bankgjeld, opplyses det.- DHT Holdings er et ledende selskap for frakt av råolje. DHT har allerede en moderne flåte av høy kvalitet, og tilføringen av BW's 11 VLCCer, inkludert nybyggene, vil gjøre selskapet til en av verdens største uavhengige VLCC-eiere. Vi ser frem til å være aksjonær i denne sterke tankplattformen, sier CEO i BW Group, Carsten Mortensen i en kommentar.De to norske sjefene i DHT, Trygve P. Munthe og Svein Moxnes Harfjeld er begge veldig fornøyde med kjøpet, som de mener vil skape kostnadssynergier ved å senke de administrative kostnadene pr skip, noe som betyr lavere break even-nivåer. Flåten av de store tankskipene forventes å bli levert i løpet av andre kvartal 2017, og etter overtakelsen vil flåten til DHT bestå av 30 VLCCer, inkludert fire nybygg, og to Aframax-skip.Fredriksen-frieriJohn Fredriksen-rederiet Frontline har tidligere i år prøvd å kjøpe selskapet uten å lykkes. Frontline la opprinnelig frem et bud på 0,725 Frontline-aksjer pr DHT-aksje, noe som ble avvist av styret i DHT. Av Frontlines kvartalsrapport publisert 2.mars kom det frem at de hadde økt budet til 0,80 Frontline-aksje per DHT-aksje, men det ble heller ikke godtatt. Styret i DHT Holdings mente at Frontlines reviderte bud fortsatte å undervurdere DHTs bidrag til både driften og flåten av et sammenslått selskap.