<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Songa Offshore er ikke sjarmerende billig

Songa Offshore er ryggraden når det gjelder boring på norsk sokkel, mener sjefen. Nordea-forvalter vil imidlertid putte pengene et annet sted. 

    Publisert 16. mars 2017 kl. 09.27
    Oppdatert 30. aug. 2019 klokken 04.28
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 550 ord

    - Vi har de nyeste riggene med de lengste kontraktene.Slik startet CEO i Songa Offshore Bjørnar Iversen presentasjonen sin på Nordnet Live i konserthuset onsdag, og var tydelig stolt over selskapets fire Cat D-rigger.Selskapet fikk i 2011 og 2012 tildelt kontraktene med Statoil om å ferdigstille fire nye såkalte Cat D-rigger som alle skulle inn på åtte år lange kontrakter med Statoil, med opsjoner for forlengelse på opptil 12 år.Siden tredje kvartal 2016 har alle riggene vært i drift. Oppstarten har imidlertid ikke gått helt knirkefritt. Rett etter nyttår opplevde selskapet at vann trengte inn i et pumperom på riggen Songa Encourage som dermed måtte slepes til land, repareres, og oppgraderes.Hendelsen førte til at selskapet også valgte å oppgradere de resterende tre søsterriggene, ifølge bransjenettstedet Offshore.no.- Lekkasjen på Encourage avdekket en svakhet. Derfor valgte vi å sette inn nytt utstyr for å hindre at noe lignende skulle skje igjen, sa Iversen til nettstedet tirsdag.Riggsjefen mener nå at selskapet har ristet av seg alle oppstartsutfordringene, og skryter av de har gjort et kunststykke ved å mobilisere alle de fire riggene på cirka ni måneder.- Vi har satt ny norgesrekord, ja kanskje ny verdensrekord, sier Iversen fornøyd, og fortsetter:- Nå har vi det nye Songa med nye rigger, nytt stål og lange kontrakter, sier han og påpeker at for 12 måneder siden var hele kontantstrømmen basert på gamle rigger og korte kontrakter.  - Songa er ryggraden når det gjelder boring på norsk sokkel.Ordrebok i verdensklasseBlant kvalitetene til Songa Offshore, er det spesielt to ting som skiller seg ut, ifølge Iversen.Veldig lave driftskostnader og en solid ordrebok.- Vi har en industriledende ordrebok på 4,4 milliarder dollar, sier han.- Det er den nest største i hele verden.Kostnadene er også veldig lave. I fjerde kvartal var driftskostnadene til Cat D-riggene på 137.000 dollar pr dag, noe som er ekstraordinært lavt, ifølge Iversen, men at de vil fortsette å jobbe for å få de videre ned.OptimistNår det gjelder markedet fremover, er Songa-sjefen forsiktig optimist.- Vi ser visse tegn til bedring, sier han og hevder det gjelder både for norsk og britisk sokkel, men han fremhever likefullt at det er noe som kommer til å ta tid.Dersom markedet skulle ta seg opp igjen sitter riggselskapet også med noen ess i ermet.- Vi har en oppsideopsjon i de tre, i alle fall to, gamle riggene, smiler han, og legger ikke skjul på at det er en prioritet å få riggene Dee og Delta tilbake i arbeid igjen så fort det åpner seg en mulighet.Dyrt?- Songa tikker av de fleste boksene for å være et investerbart selskap, sier porteføljeforvalter i Nordea Asset Management, Jon Hille-Walle.  Når han regner på prisingen blir han ikke like imponert etter å ha kommet frem til en selskapsverdi pr Cat D-rigg på 639,2 millioner dollar, og sammenlignet det med Fredriksens nye rigger som ble kjøpt til 365 millioner dollar, ifølge Tradewinds.- Det er et fint selskap, men jeg synes ikke det er sjarmerende billig, sier han, og får umiddelbart en reaksjon fra Songa-sjefen.- Du tar ikke med backlogen til selskapet, skytes det inn fra sidelinjen.Hille-Walle poengterer at det er riktig at de nye Fredriksen-riggene innebar en rabatt på grunn av manglende backlog. Han velger likevel å trekke frem et annet riggselskap som et mer attraktivt kjøp enn Songa Offshore. - Odfjell Drilling er ganske sjarmerende billig