<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kamp om de feteste riggene i markedets «sweet spot»

John Fredriksen får hard konkurranse om de beste dealene i riggmarkedet fremover.  

Publisert 7. apr. 2017 kl. 17.07
Oppdatert 9. apr. 2017 klokken 23.37
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 571 ord

Riggmeglerhuset Bassøe Offshore kunne i en artikkel datert 26.februar, konstatere at det aldri vært utsatt så mange flyterigger som nå.Ifølge riggmeglerhuset ligger 25 flyterigger på forskjellige verft med utsatt levering.Nedturen i riggmarkedet har medført at mange riggselskap kun konsentrerer seg om å overleve og, dermed vil unngå å ta imot nye rigger som risikerer å gå rett i et kostbart opplag.Det har samtidig åpnet opp for at aktører med finansielle muskler kan gjøre gode kjøp i og med at mange verft heller ikke er interessert i sitte med kostbare rigger på balansen.Attraktive flyteriggerMens Tor Olav Trøims Borr Drilling så langt har konsentrert seg om jackup-rigger, har John Fredriksen siktet seg inn mot det som Pareto-analytiker, Bård Rosef nylig omtalte som en «relativt sweet spot» i riggmarkedet – markedet for høyspesifikasjonsrigger designet for tøffe værforhold.Partner i Bassøe Offshore David Carter Shinn var tidlig ute med å spå at verdien på disse riggene sannsynligvis ville stige i løpet av året.Gjennom sitt nyetablerte riggselskap Northern Drilling har Fredriksen allerede sikret seg én flyterigg av den nevnte typen – West Mira som ble avbestilt av Seadrill i 2015, for om lag 365 millioner dollar eller omtrent halvparten av nyprisen.I tillegg har han skaffet seg én opsjon på å kjøpe den kansellerte Bollsta Dolphin-riggen som er en tilsvarende rigg som West Mira, og opprinnelig ble bestilt av Fred. Olsen Energy.TransoceanTil nå har det i stor grad handlet om Trøim og Fredriksen når det gjelder å snappe opp moderne rigger til en billig penge.Nå kommer imidlertid flere på banen.I februar opplyste riggkjempen Transocean at de ser på muligheten for å kjøpe rigger på verft, samt gjøre dealer med selskaper. For noen få uker siden solgte de alle jackup-riggene sine til Borr Drilling, og nå tar de opp kampen med Fredriksen om ferdigstilte flyterigger som ligger på verftene.Torsdag kunne bransjeavisen Tradewinds fortelle at Transocean har lyst til å kjøpe den halvt nedsenkbare flyteriggen West Rigel som North Atlantic Drilling ved gjentatte anledninger har utsatt levering av.Prisen det snakkes om er ukjent, men ifølge Arctic Securities skal det være snakk om i overkant av 400 millioner dollar for riggen som kostet 568 millioner dollar da den ble bestilt i 2012, og som nå eies av et joint venture etablert av North Atlantic Drilling og Jurong-verftet som bygget den.Kilder opplyser til Hegnar.no at en eventuell avtale kan innebære at Transocean kansellerer ett av boreskipene de har bestilt ved det samme verftet, men som ikke har blitt igangsatt enda, for å kjøpe West Rigel.- Har ikke sett noe tilbudDet er en travel og ordknapp North Atlantic Drilling-sjef som tar telefonen når Hegnar.no ringer for å høre om interessen fra det amerikanske riggselskapet.- Jeg registrerer at det skrives, men har ikke sett noe tilbud ennå, sier Alf Ragnar Løvdal. På spørsmål om det har vært interesse fra andre aktører, svarer han kort.  - Jeg tror det er en del som følger med på markedet generelt.- Hva med John Fredriksen?- Det kan være aktuelt, svarer Løvdal før han må haste inn i et møte.Fredriksen med flere budAt Transocean skal kunne kjøpe en rigg bestilt av John Fredriksens North Atlantic Drilling – uten at noen form for konkurranse fra Fredriksen selv, er vanskelig å tro.- John Fredriksen har utvilsomt sett på denne for seg selv, sier en kilde til Hegnar.no, og forteller at Fredriksen ser mye på halvt nedsenkbare rigger og boreskip for tiden.Han skal også ha lagt inn bud på flere som enda ikke har blitt akseptert.