På grunn av en luftfartsavtale mellom de tre skandinaviske landene og Russland fra 1956, er det kun som SAS som har rett til å fly over Sibir.Norwegian ønsker at regjeringen skal gå ut av avtalen, og forhandle frem en ny avtale mellom Norge og Russland, skriver DN. – Jeg håper vi kan få fortgang i saken, for situasjonen skader ikke bare Norwegian, men hele Norge. Vi går glipp av et stort milliardbeløp i inntekter hvert år, sier han til avisen.Kjos sier til DN at en tillatelse i Russland ville gjort at de ville flyttet på en del fly som de nå har planer om å bruke på andre kontinenter.- Vi ville heller valgt Asia, sier han.BlodrødtNorwegian la frem blodrøde tall før første kvartal torsdag, men fikk likevel en solid opptur på børsen.Fasiten viste et resultat etter skatt på minus 1.491,5 millioner kroner i 1. kvartal 2017, mot minus 800,1 millioner kroner i samme periode året før.Aksjen til selskapet steg likevel 4,5 prosent. Flyanalytiker i Pareto Securities mener investorene er mindre bekymret for finansieringen av den kraftige veksten til selskapet som følge av at de åpner opp for mer bruk av sale/leaseback-avtaler, samt at de vil selge gamle fly for å finansiere kjøpene av de nye.
-  Man er ikke like bekymret for at de eventuelt skal møte en vegg av investeringer og ha for lite egenkapital til å finansiere de, sa han til meglerhusets egen tv-kanal torsdag. Les også: Derfor stiger Norwegian etter milliardtap