<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mulighetenes marked

Riggmarkedet lider av massiv overkapasitet, men det er ikke noe alle aktørene trenger å bry seg om, ifølge riggmeglerhuset Bassøe Offshore.

Publisert 21. apr. 2017
Oppdatert 21. apr. 2017
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 490 ord

- Verden er oversvømt av mer rigger enn det den noen gang kommer til å trenge, skriver partner i Bassøe Offshore, David Carter Shinn i en oppdatering.I oppdateringen peker Shinn på at problemene i riggmarkedet er et resultat av tre år med synkende etterspørsel, samtidig som det mest frustrerende problemet til riggeierne er den uhemmete bestillingen av nye rigger som nå ligger på forskjellige verft.Overkapasitet på 50 prosentTallene isolert sett viser at gapet mellom tilbud og etterspørsel alt for stort til å kunne overvinnes uten noen form for stimuli på den ene eller andre siden, ifølge Shinn.Overtilbudet av jackup-rigger, inkludert nybygg, var på rundt 25 prosent i årene mellom 2010 og 2014, mens det tilsvarende tallet for halvt nedsenkbare flyterigger var 15 prosent, ifølge tall fra Bassøe Offshore.Den kraftige økningen i etterspørselen i den nevnte perioden førte til at riggeierne beholdt sine gamle rigger i drift, i tillegg til å bygge nye.Det nåværende overtilbudet av jackup-rigger, halvt nedsenkbare flyterigger og boreskip er derfor på rundt 50 prosent.Etter riggmeglerhusets syn må enten etterspørselen stige til nye høyder som aldri har blitt sett før, eller så må det skrapes rigger i en ekstraordinær skala, for å få markedet i balanse.- For de etablerte riggeierne, så er det synet likevel irrelevant, skriver Shinn.De rike blir rikereFlere aktører har meldt om økende anbudsaktivitet for flere av riggsegmentene de siste månedene, og Bassøe Offshore ser gode muligheter flere steder i verden.Shinn ramser opp værharde områder som Nordsjøen og muligens Canada, samt regioner som Brasil, Mexico, Vest-Afrika, den amerikanske Gulfen og Midtøsten.Men selv om etterspørselen øker vil ikke det ta vekk problemet på tilbudssiden, understreker han og viser til at selv om man tok vekk alle riggene som er mer enn 20 år gamle, så ville det fortsatt være for mange rigger i markedet.De som likevel ikke trenger å bekymre seg for det er de etablerte riggeierne med lang erfaring og driftssikre rigger klare til arbeid.Årsaken er at oljeselskapene har blitt mer selektive, og vil ha tjenester fra de som kan levere sikre og effektive operasjoner, og det styrker konkurranseevnen til de som faktisk kan levere dette.- Det er nesten som et «de rike blir rikere, og de fattige blir fattigere»-scenario, skriver Shinn, og skiller mellom de etablerte, velfinansierte eierne og de nyetablerte, spekulative eierne, samt de som har en høy andel dypvannsrigger liggende i opplag uten skikkelig preservering.Dersom aktiviteten skulle ta seg opp til et punkt der de riggene som ikke er konkurransedyktige nå vil bli etterspurt, så kan de etablerte aktørene kjøpe disse dersom de trenger det, påpeker Shinn.For de etablerte eierne med konkurransedyktige rigger er det irrelevant at det ligger dusinvis med rigger i opplag på forskjellige verft rundt omkring i verden.- Det som er viktig er å kunne møte den nye etterspørselen til et marked med lavere kostnader og høyere effektivitet, og utnytte den økende forskjellen mellom konkurransedyktighet og ikke-konkurransedyktighet, skriver Shinn.De som klarer det vil dra nytte av innhentingen til markedet.