Arne Blystad har sammen med Herman Billung på kort tid etablert en flåte på 11 tørrbulkskip gjennom det relativt ferske rederiet Songa Bulk for å kunne profitere på en forventet opptur i tørrbulk-markedet. 
Nå tyder mye på at han ønsker å gjøre det samme i containermarkedet.Den totale markedsverdien til de tre fartøyene oppgis til 33 millioner dollar.
Hegnar.no klarte ikke få noen kommentarer fra Blystad-gruppen fredag ettermiddag, men ifølge bransjenettstedet Shippingwatch, peker flere ting i retning av at det er tilfelle.Ifølge Brønnøysundregistrene ble det 14.juni registrert et selskap med navnet Songa Container AS som har "investeringer (direkte eller indirekte) innen containerskip, drift av containerskip samt annen virksomhet som står i forbindelse med dette" som formål. Arne Blystad står oppført som styreleder i selskapet, og etableringen er gjort i samarbeid med finanshuset Ness, Risan & Partners som forøvrig har en av sjefene i tankrederiet DHT Holdings, Trygve P Munthe, som styreleder.Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig skal ha bidratt med juridisk bistand i forbindelse med etableringen, ifølge en artikkel på advokatfirmaets egne hjemmesider. Verdsettelsesbyrået Vesselsvalue.com kan rapportere at Songa Container har kjøpt tre containerskip som har fått navnene Songa Macau, Songa Antofagasta og Songa Calabria, og som er bygget i henholdsvis 2014, 2008 og 2010.Videre eksisterer det, ifølge nettstedet marinetraffic.com, et containerskip bygget i 2010 med navnet Songa Haydn, men om det tilhører Songa Container er foreløpig uvisst. I tillegg til tørrbulkrederiet Songa Bulk, kontrollerer Blystad en større flåte på 18 tankskip, samt tungtransportrederiet Offshore Heavy Transport som eier fem spesialskip.