I slutten av juli omtalte Hegnar.no konflikten i Sør-Kinahavet der det spanske 
som følge av press fra Kina.Leteboringen ble utført av det Odfjell-Drilling opererte boreskipet Deepsea Metro I som eies av av Golden Close Maritime, ifølge BBC. Deepsea Metro I som har en bokført verdi på 323 millioner dollar, skulle etter planen bore to brønner. Golden Close Maritime eies av Deep Sea Metro, et joint venture mellom Metro Exploration (60 prosent) og Odfjell Drilling (40 prosent).31. juli kunne riggselskapet melde at det Selskapet er nå i dialog med kunden med hensyn til oppgjøret etter kontraktstermineringen, opplyses det i meldingen fra Golden Close Maritime. Deepsea Metro I er for tiden ankret opp i Labuan utenfor Malaysia og markedsføres aktivt for nye oppdrag. Halverte underskuddetGolden Close Maritime la forøvrig frem tall for 2. kvartal tirsdag.Av rapporten fremgår det at rederiet har halvert underskuddet fra samme periode i fjor til minus 13,32 millioner dollar. I forrige kvartal var resultatet etter skatt på minus 62,45 millioner dollar. Selskapets driftsinntekter beløp seg til 8,61 millioner dollar, opp fra 245.600 dollar i forrige kvartal. I 2. kvartal 2016 hadde ikke selskapet noen driftsinntekter.