Investerer 500 mill. i skibakkene

Inspirert av fjorårets rekordsesong, investerer en rekke norske alpinanlegg tungt særlig i snøproduksjon.

En håndfull av de største alpinanleggene investerer godt over en halv milliard kroner foran vintersesongen, skriver DN. Forrige sesong solgte de norske alpinanleggene ifølge avisen heiskort for rekordhøye 1140 millioner kroner, som er 4,5 prosent mer enn året før.Oslo Vinterpark, det vil si alpinanlegget på Tryvann, økte inntektene med 12 prosent til 83 millioner kroner og leverte et overskudd før skatt på åtte millioner. Foran kommende vinter har selskapet, som eies av Jan Chr. Sundt og Thor Johan Furuholmen, investert 26 millioner kroner i nye snøkanoner, skriver DN.- Vi hadde en rekordsesong i fjor med 230.000 dagsbesøkende. Og skal vi ha et godt grunnlag for ytterligere vekst med utfordringene vi har i lavlandet med relativt korte kuldeperioder, må vi sikre at vi kan produsere nok snø. Vi dobler nå produksjonskapasiteten slik at vi kan produsere 50.000 kubikkmeter snø per dag, sier Espen Bengston, daglig leder i Oslo Vinterpark på Tryvann, til avisen.- Og dere viderefører prisstrategien dere innførte i 2015 da dere satte ned sesongkortprisen med 44 prosent?- Ja, og det har vært en ubetinget suksess. Det er en viktig årsak til at vi kan investere som vi gjør foran vinteren, sier Bengston til DN.