Kjedekollisjon: Kan Norge få et butikk-krakk?

Foto: Scanpix

Bransjeekspert spår en betydelig økning i antall konkurser og nedleggelser blant norske kjeder.

(Finansavisen): I USA har 35 nasjonale handelskjeder søkt om konkursbeskyttelse i år, inkludert store selskaper som Toys R US og Eastern Outfitters, mens kjøpesentrene omtales som «det nye subprime».I Norge ble Moods of Norway slått konkurs for tre uker siden. Zara Norge, Polarn O. Pyret, Brandstad, Tilbords, Nille og Nilson Group er alle eksempler på kjeder i Norge som opererer med røde tall.Norges største barneutstyrskjede, Barnas Hus Norge, har vært et årelangt tapsmareritt. De siste tre årene har selskapet hatt et samlet tap på over 100 millioner kroner. Lillebror Babyshop opplever både salgssvikt og underskudd.Ingen av kjedesjefene som Finansavisen har vært i kontakt med erkjenner at slaget er tapt. Heller ikke Barnas Hus, som har en av de lengste tapsrekkene i den norske handelsbransjen.– Barnas Hus har fått nye eiere - HTS Gruppen - og vi ser lyst på fremtiden. Vi har over en lengre periode kuttet kostnader for å tilpasse oss tøff konkurranse, opplyser adm. direktør Lasse Erik Moen i BH Nordic til avisen.Nettbutikken www.barnashus.no vokser med 35 prosent i året, påpeker Moen.Reidar G. Mueller i Varde Hartmark har gitt råd til handelskjeder i tre tiår. Han er retailbransjens svar på Peter Hermanrud. Ferske tall fra Varde Hartmarks analyser viser at utviklingen går feil vei.Mueller kan fortelle til Finansavisen at flere driver dårligere og har lavere egenkapital enn hva som er tilfredsstillende og forsvarlig. I 2016 var det omtrent 67 prosent av aksjeselskapene innenfor faghandelen som hadde en driftsmargin på fem prosent eller lavere, mens 30 prosent drev med negativ driftsmargin. Videre er andelen med «svak til uaktsom lav egenkapital» på et nivå som klassifiserer store deler av bransjens bedrifter som utsatte:– Det vil bli brutalt og hardt for flere av kjedene fremover, i tilnærmet alle bransjer. Jeg tror særlig mindre og privateide familiebedrifter og frivillige medlemskjeder er utsatte. Vi forventer at en større del av varehandelen vil få en svakere lønnsomhet, sier Mueller til Finansavisen som ser at større nettaktører og teknologiselskaper nå vil utfordre butikkene.En erfaren rådgiver i bransjen er også Thomas Brustad. Han peker på en annen trend:– Mange forbrukere opplever at dagens shoppingmønster i rike land som Norge ikke er bærekraftig. Jeg tror stadig flere stiller spørsmål ved moralen bak «bruk og kast»-mentaliteten. Slike tanker vil være bra for klima og miljø, men problematisk for en del retailere, forklarer Brustad til Finansavisen.Han tror også at stadig flere forbrukerhjerner vil se etter varer som kan brukes til de er utslitte.– En ny innstilling til kvalitet og design vil føre til færre innkjøpte produkter.Den klareste trenden innen handel i dag er at de store netthandelsaktørene blir mektigere.I sommer klippet Komplett i praksis snoren for et kjøpesenter på nett da de åpnet sin egen handelsplattform for andre aktører.– Vi har drevet netthandel i over 20 år. Dette er det neste skrittet for oss. Vår ambisjon er å ha 100 partnere på plass før årsskiftet, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes til Finansavisen.Det vil bli færre nettsteder å besøke, men større utvalg på hvert sted.


Les også